Óceánjárókat bontanak Törökországban, ahol megugrott a roncsipar teljesítménye

Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
IZMIR, TURKEY - SEPTEMBER 30: A drone photo shows beached ships at a breaking yard in Izmir, Turkey on September 30, 2020. Hundreds of giant ships, serving many different uses from dry cargo ships to tankers, from warships to floating hotels, are brought to the economy in the ship recycling zone in Aliaga after completing their lives. Materials extracted by experts from giant ships are sorted. The ship breaking process starts from the bow and ends with the stern. At the end of the breaking process, which lasts an average of 6 months, not a single "scrap" remains from the giant ships. Mehmet Emin Menguarslan / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Jelentősen megnövelheti a török hajóbontó-ipar teljesítményét az, hogy megkezdődött öt nagy óceánjáró szétszedése és a fémek újrahasznosítása az Izmirtől északra fekvő Aliaga tengerpartján, számol be arról a Reuters.
Vágólapra másolva!

Az óceánjárókra épített turizmus és utazási szolgáltatások a légi közlekedés mellett az első, gazdasági jellegű áldozatai voltak a koronavírus-járványnak. A luxushajók működését - hacsak a vállalatok addig le nem fújták a tervezett kihajózásokat - a hatóságok az elsők között állították le azután, hogy a világ döbbenten követte nyomon a tudósításokból a Japán partjainál veszteglő Diamond Princess kálváriáját, amely az egyik első gócpont volt.

Felfoghatatlan gazdasági károkat okoz a koronavírusos hajó Japán partjainál

Napjaink egyik legfontosabb témája a koronavírus; annak terjedésének mértéke, üteme, helyszínei, a halálos áldozatok száma, és a gyógyulási ráta mind-mind foglalkoztatja a közvéleményt. A COVID-19 néven is ismert vírus azonban rávilágított egy kevésbé tárgyalt turisztikai szektorra, amely napjainkban óriási károkat szenved: a hajóutazásra.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a törökországi Aliagában szétszedés alatt álló öt óceánjáró közül van-e olyan, amelyet a tengeri luxusutazások iparának összeomlása küldött a bontóba. Az viszont biztosra vehető, hogy a járvány alapvető változást hoz a hajóbontók munkájában - ez utóbbit Kamil Onal, a hajóroncsok újrahasznosításával foglalkozó iparági szövetség elnöke erősítette meg a hírügynökségnek.

- mondja a szakember, aki azt is közölte, a járvány előtt a törökországi hajóroncs-iparban jellemzően teherszállító illetve konténerszállító hajókat bontottak el. Most viszont óceánjárókon dolgoznak a munkavállalók, és már most tudják, hogy hamarosan újabb tengeri utasszállítók érkeznek utolsó útjuk végén Aliaga partjaihoz.

Nézze meg galériánkban a látványos, szeptember utolsó napján készült képeket az Izmirhez közeli bontótelephelyen folyó munkáról!

Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás
Törökország, óceánjárók újrahasznosítása, hajóbontás

Kamil Onal közlése szerint egyetlen nagy utasszállító hajó elbontása mintegy hat hónapig tart nagyjából 2.500 embernek, akik csoportokba szervezve végzik a munkájukat a roncson. A járművek Nagy-Britanniából, Olaszországból és az USA-ból érkeztek Törökországba.

A bontóban idén januárban 700 ezer tonna fém keletkezett a hajók szétszedése után, a cél az, hogy év végére 1,1 millió tonnára emeljék ezt a mennyiséget.

Még a hajók nem fémből készült alkatrészeit is hasznosítják: különösen szállodaüzemeltetők látogatják gyakran a telephelyet, és még használható elemeket vásárolnak hoteleikbe.

"Lehetőséget próbálunk találni a mostani krízisben" - mondja növekvő munkamennyiségük kapcsán a szakember.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!