Nigéria Afrika legnépesebb országa több mint 200 millió lakossal, egyúttal a kontinens olajhatalma is. A kontinens leggazdagabb embere, Aliko Dangote hatalmas, 2365 hektáros területen építi Afrika legnagyobb olajfinomítóját, amely napi 650 ezer hordó kapacitású lesz és még az idén elkészülhet.
Az olajexporthoz a nigériai Lagosban kínai támogatással új kikötő is épül, amely a legmélyebb lesz a kontinensen, így bármekkora hajókat tud fogadni.
A létesítmény akár 170 ezer munkahelyet is generálhat,
nyitását jövőre tervezik.
Nigériában egy óriási vasúti beruházás is zajlik, szintén kínai segítséggel, amely Lagost az ország északi részén, a nigeri határ közelében fekvő Kano városával köt majd össze. Az első szakaszt már átadták, a következő részt idén decemberben tervezik megnyitni.
Egyiptomban két óriási beruházás zajlik: az egyik a Szuezi-csatorna bővítése, a másik egy új főváros építése Kairótól 50 kilométerre a sivatagban, melyről az Origo is írt. A Szuezi-csatornát 2015-ben már bővítették, most újabb szélesítésre kerül sor, amelyre 1,1 milliárd dollárt fordítanak. A csatorna szélesítése azért fontos az ország számára, mert
az áthaladó hajóktól szedett díj az egyik legfontosabb bevételi forrásnak számít.
Az új főváros, vagy legalábbis kormányzati és pénzügyi központ Kairótól 45 kilométerre keletre épül. A túlzsúfolt, jelenleg 20 millió lakosú fővárosból minél több embert szeretnének átköltöztetni az új városba, ahol a tervek szerint 6,5 millió ember lakhatása és megélhetése lesz biztosítva. A két város összeköttetését egy 4 milliárd dollárba kerülő gyorsvasút biztosítja majd.
Etiópia nagyrészt magasan fekvő ország, ott ered a Kék-Nílus, amely a Nílus vízhozamának 85 százalékát szállítja. A folyóra egy 5 milliárd dolláros beruházással óriási vízierőművet építenek, kihasználva a vízhozamot és a magasságkülönbséget. Ha elkészül, a tervek szerint Etiópia jelentős áramexportőr lesz, bár a duzzasztómű mögötti víztározó a folyó több éves vízhozamát igényli, amely Szudán és Egyiptom vízellátását komolyan veszélyezteti. A helyzet folyamatosan diplomációi feszültséget generál az országok között.
Kenya legnagyobb beruházása az országot átszelő fő vasútvonal korszerűsítése, lehetővé téve, hogy az ország belseje és a tengerparti Mombasa kikötője között akadálytalanná váljon az áruszállítás. Az első, majdnem 500 kilométeres szakasz Mombasa és Nairobi között jórészt kínai közreműködéssel már 2017-ben elkészült egy 3,8 milliárd dolláros beruházás keretében. A második Nairobi és Naivasha közti szakaszt 2019-ben nyitották meg, itt a turistaforgalom lényegesebb, mint az áruszállítás. A vonalat tovább tervezik építeni, egyúttal közvetlen kapcsolatot teremtve a szomszédos Etiópiával, Ugandával és Dél-Szudánnal.
A délnyugat-afrikai ország legnagyobb kikötőjét, amely ötmillió tonnás forgalmat bonyolít évente, 300 millió dolláros beruházással fejlesztették, ennek eredményeként kapacitása megduplázódott. Az új konténerterminál, amelyet 40 hektáron,
a víztől visszanyert, feltöltött területen építettek,
szeptembertől fog teljes kapacitással működni.
Forrás: Növekedés.hu