A közúti árufuvarozás iparága csak az USA-ban évi 800 milliárd dolláros üzletet jelent, írja a Forbes. Ez részben magyarázatot ad arra, hogy miért a kamionsofőrködés a legnépszerűbb munka az ország mintegy 29 államában. Ugyanakkor fontos kérdés az is, hogy a teherautóvezetők átlagos életkora 57 év, és folyamatosan növekszik. Mindemellett körülbelül 4900 ember hal meg évente olyan balesetben, melyben tehergépjármű is érintett.
Nem csoda, hogy a közúti árufuvarozásnál, a teherautók üzemeltetésénél a biztonság kiemelt fontosságot élvez a világ számos országában.
Például részletes szabályozások vonatkozik arra, hogy egy sofőr hány órát vezethet egy nap, illetve egyszerre. A sofőrök pihentetése az egyik legfontosabb szempont az üzletág működtetésében, így érthető, ha az önvezető technológiák fejlődése felkeltette a teherfuvarozók figyelmét is.
A különböző szabályzások mellett az önvezető teherautók megkönnyíthetik a sofőrök életét, hiszen az MI segítségével kevesebbet kellhet vezetniük. Vagyos egy hosszabb út teljesítésekor többet tudnának pihenni, és a járműveknek nem lenne szükséges megállniuk, így a nagyobb vállalatok vélhetően nagyobb nyereségre tennének szert a technológia következetes alkalmazásával a mindennapi ügymenetben. Ez azért is fontos, mert a hivatásos sofőrök száma folyamatosan csökken: a munkájukat végzőket folyamatosan fenyegetik az időjárási nehézségek, sőt, olykor a természeti katasztrófák, a balesetek lehetősége miatt pedig szintén veszélynek vannak kitéve.
Bár még mindig rengeteg a hivatásos sofőr az USA-ban, de az átlagéletkor növekedése azt mutatja, egyre kevésbé vonzó pálya a hatalmas ország kamionos bejárása a fiatalabbaknak.
Így nem meglepő, hogy számos vállalat dolgozik azon, hogy kifejlessze illetve tökéletesítse az önvezető technológiákat, amelyek egyik haszonélvezője a közúti fuvarozás lehet. Az önvezető megoldások mögötti mesterséges intelligenciák segítségével, korábban soha nem látott mértékben nőhet a közlekedésben részt vevők és az utak biztonsága, arról nem is beszélve, hogy az MI olyan folyamatokat is megoldhat automatikusan, mint például úthibák észlelése és annak bejelentése a közútkezelőnek.
A Covid-19 alatt még nyilvánvalóbbá vált, hogy az önvezető járművek létfontosságú részei lehetnének a világ közlekedési hálózatának. A TuSimple, az Embark, a Kodiak és a Plus olyan társaságok közé tartoznak, amelyek
az MI-nek köszönhetően a világjárvány csúcspontján is képesek voltak szállítani különböző termékeket a megrendelőknek.
Ugyanakkor, annak érdekében, hogy ezek és az ezekhez hasonló cégek hatékonyabban kihasználhassák a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyöket, szükség lenne egy egységes szabályrendszerre, az USA esetében legalább szöveségi szinten, azaz olyanra, ami minden államra egységes keretek szerint vonatkozna.
Ez a rendszer meghatározná, hogy mit, mikor és hol lehetne szállítani a mesterséges intelligencia irányította járművekkel.
Mindezek mellett az embereknek is meg kell barátkozniuk az gondolattal, hogy az autópályán mellettük egy több ezer kilogrammos járművet nem ember irányít. Pedig erre is van már közkeletű példaként említhető előzmény.
Sokan elfelejtik, de
a személyszállító repülések során a pilóták gyakran alkalmazzák az automatikus repülési üzemmódot, az utasok többségében viszont mégsincs aggodalom emiatt, sőt, évről évre mind többen választják ezt a közlekedési módot
- elegendő csak a légi közlekedés szektorának világjárvány előtti dinamikus fejlődésére utalni.
Sokan viszont egészen más miatt szkeptikusok az önvezető járművekkel:
úgy vélik, hogy az önműködő eszközök és az automatizáció, folyamatosan kiszorítják az embereket a munkahelyeiről.
Ezt az állítást ugyanakkor árnyalni érdemes. Számos vállalat épp azon dolgozik, hogy új lehetőségeket teremtsen a hagyományos szakmák és foglalkozások művelőinek. Például a TuSimple egy főiskolával együttműködve képez hallgatókat a technológiára, akik elsajátíthatják az önvezető tehergépjárművek működését, valamint az ezzel kapcsolatos ismereteket.
A TuSimple mellett a Plus, amely egy amerikai, önvezető funkció fejlesztésével foglalkozó vállalat, jelenleg is teherszállítási teszteket végez az USA-ban, valamint Kínában. Egy másik cég, a Kodiak Robotics hatalmas előrelépést tett az iparágban azzal, hogy tavaly
a kifejlesztett teherautói úgy teljesítettek nagyobb távolságot Dallas és Houston között, hogy a kísérlet során biztonsági okból a járműben utazó sofőrnek egyszer sem kellett beavatkoznia a jármű önirányításába.
Mindemellett, az önvezető teherszállító járművek általában elektromos vagy hidrogén-meghajtásúak, így működésük nem szennyezi a környezetet, szemben a hagyományos meghajtású társaik működésével. Erre a szempontra pedig szintén figyelnek az önvezető technológiávan érdekelt vállalatok. Például az Embark fuvarozóvállalat elosztóközpontokkal segíti a hosszú és rövidtávú szállítmányozásokat, illetve vegyesen használja a hagyományos és a önvezető, káros anyagot nem kibocsátó teherszállító járműveket. A vállalat környezetkímélő, önvezető teherautói főleg a két állomást összekötő úton közlekednek, míg a hagyományos járművek a lakott területeken szállítanak.
Az Embark önvezető járművei jelenleg második szintű vezető nélküli rendszerrel működnek, ami azt jelenti, hogy a sofőrnek oda kell figyelnie és készen kell állnia bármikor beavatkozni a folyamatokba. Ezzel szemben viszont a TuSimple teherautói már a negyedik szintet is elérték, így
a szerkezetek képesek önállóan végrehajtani biztonsági ellenőrzéseket, és értékelni tudják a vezetési körülményeket, tehát nincs szükségük sofőrre.
Ahhoz, hogy az önvezetés sofőr nélkül megvalósulhasson, a vállalat különböző kamerarendszereket, mesterséges intelligenciát, és más térképészeti technológiákatt használ az autópályákon és a városban való navigáláshoz, valamint a veszélyes helyzetek elkerüléséhez. Fontos megemlíteni viszont, hogy a különböző jogszabályok még kötelezik ezeket a vállalatokat, hogy a vezetés alatt egy biztonsági sofőr kísérje a járművet a vezetőfülkében tartózkodva.
Az eddig elért, kezdeti sikerek ellenére az önvezető technológiának még sokat kell fejlődnie, ezért pontosan nem lehet tudni mennyi idő szükséges ahhoz, hogy a mindennapok részei legyenek az önvezető teherjárművek. A vállalatok persze optimisták. Például a TuSimple 2024-re építené ki önvezető hálózatát az USA-ban, és ennek a célnak az eléréséhez szorosan együttműködik más cégekkel. Mindezek mellett sok vállalat azon dolgozik, hogy minél kifinomultabb és pontosabb rendszert fejlesszen ki, illetve megpróbálnak új munkalehetőségeket nyújtani azoknak, akik a technológia miatt elveszíthetik munkájukat.