A globális tengeri kereskedelem mintegy 80 százalékát mozgató és a globális szén-dioxid kibocsátás 3 százalékáért felelős szállítmányozási vállalat
2050-re teljesen karbonsemleges flottát kíván létrehozni,
és 2030-ra már készen áll az ilyen hajók üzemeltetésére.
Az A.P. Moller-Maersk bejelentése szerint a tulajdonában lévő összes hajónak képesnek kell szén-dioxid semleges üzemanyagok használatára. A váltás három hónappal azután következett be, hogy a kereskedelmi teherhajózás iparágának fő szabályozója új dekarbonizációs szabályokat állapított meg.
Bár a szén-dioxid-semleges üzemanyagok lényegesen többe kerülnek és megduplázhatják az üzemanyag költségeket,a fogyasztói termékek árán ez alig lenne észrevehető - mondta a Maersk egyik alelnöke.
A szállítmányozási vállalaton nagy a nyomás, hiszen
200 legnagyobb ügyfelének a fele már kitűzött szén-dioxid semleges célokat az ellátási láncában.
Így a Maersk nem csupán karbonsemlegessé válik 2050-re, de partner egy olyan kutatóközpont létrehozásában is, mely az iparág károsanyag-kibocsátásának csökkentésére összpontosít.
A cég 2018-ban jelentette be, hogy 2050-re karbonsemlegessé kíván válni. Az akkori könnyen elérhető cél mára igazi kihívást jelent, mivel jelenleg nem áll rendelkezésre elegendő szén-dioxid-semleges üzemanyag. Az ammónia és tiszta metanol formák mellett az úgynevezett alkohol lignin keverék lehet az elsődlegesen megcélzandó üzemanyag.
A vállalat szándékainak komolyságát igazolandó, már 2023-ban, hét évvel korábban az eredeti tervhez képest, vízre bocsátja első szén-dioxid-semleges hajóját. Reményei szerint ez kellő motivációt szolgáltat az alternatív üzemanyagokat gyártóknak is a termelés felgyorsítására.