Az Oxford Street a brit főváros, London világhírű bevásárlónegyede. Mintegy 300 butik, üzlet, áruház, luxusszálloda és étterem található Európa legforgalmasabb bevásárlóutcáján. A területen minden fontos brit divatmárka képviselteti magát, így a Debenhams, John Lewis, Marks&Spencer, de itt található Európa legnagyobb hangszerüzlete is. A Brit Divattanács szerint az ország divatipara mintegy 21 milliárd fonttal járul hozzá a gazdasághoz és 816 ezer munkahelyet biztosít.
Az Oxford Street békeidőben évente mintegy 100 millió látogatót vonz, akik 4,9 milliárd fontot költenek az üzletekben.
Az Oxford Street története azonban árnyakkal teli. Mielőtt a városrész kereskedelmi központtá vált, a halálra ítélt foglyok ezen az útszakaszon haladtak végig az akasztófáig a New Gate-i börtönből. A második világháború alatt sok bombatalálat érte, valamit az 1970-es években az ír terrorszervezet, az IRA, előszeretettel hajtott végre ott robbantátos merényleteket.
Az utca egy korábbi római kori út nyomvonalait követi, mely összekötötte Hampshire-t Colchesterrel. A 12. század óta több neve is volt: Tyburn Road, Uxbridge Road, Worcester Road, Oxfors Road. Ma is használt nevét pedig 1729-ben fogadták el.
A 19. századtól kezdve az Oxford Street a londoni kiskereskedelem és divatipar szinonimájává vált.
Így kiemelten fontos, hogy az ikonikus utca képes legyen a megújulásra, és meg tudjon felelni az új elvásároknak, főként a fogyasztói-vásárlási szok
A tavaly indult koronavírus-világjárvány, és az ehhez kapcsolódó társadalmi korlátozások ugyanakkor komoly kiívást jelentett az üzletek és a városrészben megtelepült vállalatok számára. A járvány miatti nehéz gazdasági helyzetet a briteknél jól érzékelteti az, hogy az Egyesült Királyságban 2020-ban mintegy 20 ezer üzlet zárt be.
A Capital Economics elemzője, Neil Shearing szerint a járványok és egyéb sokkok ugyankkor nem önmagukban okoznak komoly társadalmi magatartás változásokat, hanem csak felerősítik az addig is meglévő folyamatokat. Így van ez az online vásárlási forma térnyerésével is. Ez már eleve egy létező tendencia volt, a vírus csupán csak felerősítette azt.
Az Egyesült Királyság statisztikai hivatala szerint
az online kereskedelmi értékesítés 19 százalékról 33 százalékra nőtt
az első kijárási korlátozás idején, tavasszal, majd rekordszintet ért el 2020 novemberében 36 százalékkal, a teljes értékesítési teljesítményen belül.
Már a pandémia előtt is megfigyelhető jelenség volt, hogy az üzletek különböző kiegészítő szolgáltatásokkal igyekeztek maradásra bírni a vásárlókat. Például sokan élő zenével csalogatták a vásárlókat, mások kávézósarkokat nyitottak, vagy egyéni stylist és más, a vásárlók személyes preferenciáira, igényeire szabható szolgáltatásokat üzemeltettek illetve kínáltak. Az elemzők szerint ez a tendencia egyértelműen felerősödik a következő években.
Erre a jelenségre is reagál az Oxford Street megújítási terve is. Ennek értelmében,
mintegy 2,9 milliárd fontos állami és magánberuházás eredményeként az utca néhány év alatt, várhatóan 2024-re megújul.
A felújítással több szabadidős és kulturális tér jön létre, mozik és élelmiszerpiacok is helyet kapnak majd a területen. Így már nem csupán vásárlási élményt, de közösségit is fog nyújtani a híres utca, olyan tömegeket is csábítva, akik közösségi élményekre, társaságra vágynak, és nem elsősorban vásárolni kívánnak.
Egyébként az ikonikus vásárlóutca megújulására is igaz, ami fogyasztói magatartás és a vásárlói szokások megvásárlására a koronavírus-járvány kapcsán: a járvány felerősített már zajló folyamatokat, így az Oxford Street megújulását is, noha időben - technikai értelemben - kitolta azok megvalósítását.
A mintegy 600, a negyedben műköő vállalkozást képviselő, kiskereskedelmi üzleti csoportkéntként működő New West End Company-nál elmondták, az átalakulás zajlik, még ha a járvány miatt némi késedelem fel is lép abban. Közlésük szerint az utcarész földszinti szekcióinak 20-30 százaléka is átalakulhat, több közösségi tér, sportolásra alkalmas létesítmény, vagy művészeti eseményeknek - például kisebb kiállításoknak, rendezvényeknek - otthont adó térfunkciók jöhetnek létre. Színesíteni akarják a bérlői összetételt, már nem pusztán üzleteket, ajándékboltokat, hanem a szabadidő tartalmas eltöltését kínáló, élményalapú szolgáltatással jelentkező bérlőket látnának szívesen. Ez viszont - tették hozzá - egy olyan folytatást jelent, amely már a világjárvány előtt megindult az Oxford Streeten.