A Mercuria tavaly állapodott meg a török Bietsan Bakir vállalattal a 36 millió dollár (közel 11 milliárd forint) értékű rézvásárlásról. A szállítás során körülbelül 6 ezer tonnát szállítottak nyolc hajón, több mint 300 konténerben. Amikor a rakomány Kínába, az áru célországába érkezett, a biztonsági intézkedések és ellenőrzések ellenére, a több ezer tonna érc helyett festett köveket találtak a konténerekben.
A BBC cikkéből az is kiderült:
a rezet egy Isztambul melletti kikötőben cserélhették ki a festékkel lefújt térkövekre.
A világ egyik legnagyobb olajkereskedője, a Mercuria, jelenleg Törökország és az Egyesült Királyság bíróságain próbál jogorvoslatot kérni a rézszállító vállalat ellen. A török rendőrség számos embert őrizetbe vett az csalás kapcsán.
A Mercuria kifizette a 36 millió dollárt a török vállalatnak öt részletben, még mielőtt a cserét észrevették volna.
A különösen nagy értékű csalást csak a kínai Lianyungang kikötőben fedezték fel. Minden valószínűség szerint az történt, hogy a csalók a konténerek ellenőrzését követően feltörték a pecséteket és kicserélték az értékes rakományt a festett térkövekre. A Reuters megkereste a Bietsan Bakirt is, de a vállalat nem válaszolt azokra az állításokra, miszerint érintett lehet az elképesztő ügyben. Az ügyben további jogi eljárások várhatók.