A flipperek története a 19. században Nyugat Európában kezdődött, amikor francia nemesek a flippergép elődjével kezdtek játszani, a Bagatelle asztallal, ami egyfajta hibrid keveréke volt a biliárd- és a mai flipperhez hasonló játékasztalnak. Modern történetét mégis onnan lehet írni, amikor - immár az USA-ban - számos technikai fejlesztésen ment keresztül, és számos vállalat alapozta részben vagy egészben üzleti sikerét flippergépek gyártására.
Az 1970-es évek után, az első mikroprocesszorok megjelenésével, egy teljesen új korszakba lépett a flippergépek története, mivel a játékgépek már képesek voltak hang- és fényeffektusokra, így hatalmas tömegeket vonzottak mindenütt, ahol hozzáférhetővé tették azokat. Olyannyira elterjedt a szórakoztató játékszerkezetek használata, hogy számos nagyobb városban végül ideig-óráig be is tiltották a gépeket, arra hivatkzova, hogy azok a szerencsejáték egyik formáját jelenítik meg. Ez azonban nem állította meg a flipperek országos elterjedését. Később a berendezések olyan országokban is hatalmas népszerűsége tettek szert, mint Franciaország, Svédország, Olaszország és Ausztrália.
A Special When Lit dokumentumfilm egy nagyon érdekes tényre világított rá:
eszerint az 1950-es és az 1970-es évek között a flippergépeknek nagyobb bevételük volt, mint az amerikai mozifilmeknek.
Nézze meg a világ legdrágább flippergépeit! A képre kattintva megnyílik a galéria.
Az 1980-as években megjelentek az első videójátékok, azonban eleinte ezek sem tudták kikezdeni a játékmasinák népszerűségét: Később viszont a flippergépek utáni rajongás egyre inkább lecsendesült. A tervezők elkezdtek olyan ötletekkel előrukkolni, melyek újra lendületet adhattak az iparnak, ilyen ötlet volt például, hogy egyszerre több golyóval lehetett játszani - ez a korábbi gépekben egyáltalán nem volt magától értetődő.
Majd az 1990-es években megjelentek a pontmátrixos kijelzők (DMD), ezek révén még a videójátékrajongó figyelmét is magukra irányították a berendezések.
Később az asztalok témájául olyan kortárs, népszerű popkulturális filmeket választottak, mint az Indiana Jones és a Star Trek, ezzel újabb célcsoportot szólítva meg. Így születtek meg minden idők legkeresettebb asztalai, amelyek közül az Addams Family-témájú is kiemelkedik. A híres asztal hangeffektusaihoz a filmben szereplő színészek hangfelvételeit használták, illetve a rengeteg játékmódot több hónapon keresztüli elfoglaltságot biztosított a játékosoknak.
A szóban forgó film témájú szerkezetből több, mint 200 ezret adtak el és nem csak flippergép-rajongóknak, hanem alkalmi játékosoknak is.
Fontos megemlíteni, hogy ezek a rendkívüli készülékek nagyon drágák és nagyméretű darabok, így egy-egy háztartás számára szinte lehetetlen ezeket beszerezni. Mindemellett karbantartásuk sem a legegyszerűbb, így érthető, hogy a vállalatok ritkán adtak el néhány ezer darabnál többet a játékasztalokból. Egyes elemzők szerint, a videójátékok azok, melyek új technológiai megoldásaiknál és méreteiknél fogva, a fiatalabb generációk esetében a flipperek helyébe léptek.
Számos vállalat eltávolodott a flippergépektől: a Williams csökkentette a flippergép részlegét és a kaszinógépekre összpontosította a termelést. Az 1927-ben alapított Gottlieb bezárt, a Sega pedig eladta a játékmasina részlegét Gary Sternnek, akinek vállalata több, mint egy évtizedig életben tartotta az ipart. A Stern cég 12 éven keresztül rendelkezdett monopóliummal, mint az utolsó flippergép-gyártó. A flipper a 21. századra gyűjtői piaccá vált.
A 2010-es évek után a folyamatosan fejlődő technológia újabb, kreatívabb flipperasztalok megteremtését tette lehetővé bonyolultabb szabályokkal, összetettebb játékmenettel, és ez újra fellendítette az iparágat. A vállalatok számára ez magasabb jövedelmet jelentett, így újra egyre több cég jelent meg az előállítók sorában, és pár évvel később már nem a Stern volt az egyetlen flippergépgyártó cég. Létrejött a Spooky Pinball, a Dutch Pinball, a Multimorphic és a Jersey Jack.
Utóbbi vállalat célkitűzése, hogy a flipper a 21. században is vonzó, szórakoztatató berendezés legyen, például úgy, hogy olyan LED-lámpák kerülnek egyes típusokba, amelyek képesek a szivárvány bármely színére váltani.
Jody Dankberg, a Stern marketingigazgatója pedig elmondta:
Ami régi, az megint új. Néhány ember már rosszul van az iPadektől és a iPhoneoktól, emiatt egyre több helyen lehet már a flippergépekkel játszani és ezeknek száma folyamatosan növekszik."
A flippergépek olyan szórakoztatási lehetőséget nyújtanak, amit más eszközök nem tudnak - érdemes csak annak közösségi vetületére gondolni, még akkor is, ha a 2020-ban indult koronavírus-járvány miatt az emberek jelenleg a szociális távolságtartás időszakát élik. Ugyanakkor az iparág előtt még rengeteg kihívás áll, hogy ne tűnjön el, de ahogy a Stern és a Jersey Jack vállalat bebizonyította, semmi sem lehetetlen, hiszen amikor egy új technológia születik az egy újabb lehetőség az iparág számára, hogy kihasználja azt.
Mindenesetre a flippergépek és az úgynevezett arcade-játékok
globális piacát 21 milliárd dollárra várták az elemzők
a koronavírus-járvány előtt kiadott előrejelzésükben.
A gépek kapcsán világszerte szervezett mintegy 3500 versenyen pedig nagyjából 100 ezer induló vett részt 2018-ban.