Mennyire alakította át a koronavírus-járvány a frissített MOL 2030+ stratégiát, annak céljait, eszközeit?
A 2016-ban megalkotott hosszú távú stratégiai irányokat továbbra is helyesnek és követendőnek tartjuk. Akkor, a vetélytársaink közül a régióban elsőként fogalmaztuk meg, hogy kilépünk a hagyományos olaj- és gázipari keretek közül, és új, alacsony szén-dioxid-kibocsátású tevékenységeket indítunk el.
Az elmúlt öt év bebizonyította, hogy stratégiánk progresszív és sikeres volt. Épp ezért a 2021 februárjában kiadott frissített stratégiánkban is ezt az utat követjük. Továbbra is célunk a vegyipari növekedés, szeretnénk még hatékonyabbá és fejlettebbé tenni a finomítóinkat és a teljes feldolgozás- és kereskedelem-üzletágat, a fogyasztói szolgáltatások termék- és szolgáltatásportfolióját pedig tovább szélesítjük.
A világ ugyanis gyorsabban változik, mint valaha, amiben a világjárványnak is szerepe van, hiszen az EU gazdaságélénkítő csomagjának fókuszában is a zöld átmenet, a körkörös gazdaságra áttérés, és a dekarbonizáció, azaz az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése áll. Ezek a folyamatok a mi iparágunkra is nagyon komoly hatást gyakorolnak. A tavalyi évben láthattuk, hogy akár egyik napról a másikra is csökkenhet a fosszilis üzemanyagok iránti kereslet, és néhány óra leforgása alatt is drasztikusan leeshet a kőolaj ára.
Ugyanakkor azt is megtapasztalhattuk, hogy megnőtt az igény a rugalmas termék- és szolgáltatásfejlesztésre, és a digitális megoldásokra.
Ma már ezek a folyamatok nemcsak egy lehetséges szcenárió elemei, hanem ez egy átfogó és fundamentális változásokat generáló európai trend, piaci és szabályozói oldalról is.
Felmerült-e, hogy hamarosan még egy újabb stratégiát készítenek a gyorsan változó környezet miatt?
Folyamatosan követjük a külső környezet változását és frissítjük előrejelzéseinket, de rövid távon nem tervezzük a közzétett stratégia további frissítését.
A következő időszak fókusza azon lesz, hogy felgyorsítsuk a már megkezdett transzformációnkat, és ezáltal tevékenységünk 2050-re karbonsemleges legyen. Ebben az egyik legfontosabb eszközünk a körforgásos gazdaság, ami egyszerűen fogalmazva arról szól, hogy az alapanyagoknak és a legyártott termékeknek minél nagyobb hányadát tudjuk valamilyen formában újra felhasználni.
Ehhez a MOL-nak megvan a tapasztalata és a szakértelme, hiszen évek óta visszavesszük a fáradtolajat és bitumen-alapanyagot csinálunk belőle, a töltőállomásainkra visszahozott sütőolajat bioalapanyagként a fenntarthatóbb dízel gyártásához használjuk fel, de újrahasznosítjuk a használt gumiabroncsokat is. A hulladékokra is úgy tekintünk, mint újra feldolgozandó alapanyag. A következő öt évben mintegy 1 milliárd dollárt fektetünk be ezekhez hasonló projektekbe.
Van egy világos víziónk, kidolgoztunk egy cselekvési tervet és magasabb sebességi fokozatra kapcsoltunk. Nemcsak lépést akarunk tartani a gyorsan változó környezettel, hanem az élére is szeretnénk állni az energiaipar átalakulásának.
Ehhez a saját utunkat fogjuk járni: egyszerre szolgáljuk ki az egyre növekvő energiaigényt és tesszük zöldebbé a működésünket.
Milyen új területekre kell koncentrálni a pandémiás időszakban?
A legfontosabb rövid távú célunk a világjárvány kezdetén az volt, hogy problémamentesen fenn tudjuk tartani az energiaellátást a régióban. Ez az elsődleges felelősségünk, és elmondható, hogy sikeresen teljesítettük is. Ehhez a hazai nagyvállalatok sorában az elsők között szerveztük meg a munkavállalók rendszeres tesztelését és a kontaktkutatást, hiszen például a százhalombattai vagy a pozsonyi finomítónkban, vagy a földgázszállító rendszerünkben egész egyszerűen nem eshetnek ki tartósan és váratlanul műszakok, mert az az energiabiztonságot, illetve az alapvető gazdasági és szociális tevékenységeinket veszélyeztetné.
A biztonságos munkakörnyezet kialakítása mellett nekünk is újra kellett gondolnunk a feladatszervezést mind az üzemi, mind az irodai környezetben, biztosítva a rugalmas munkarendet és az otthoni munkavégzést is.
Mivel számos országban jelen vagyunk, rendszeresen egyeztettünk a krízishelyzetet kezelő helyi hatóságokkal és szakmai szervezetekkel, elősegítve a gyors tapasztalatcserét, ami ilyen helyzetben alapvető fontosságú.
Mindent megteszünk azért, hogy munkatársaink minél hamarabb visszakaphassák a járvány előtti életüket, ezért a tesztelés, a maszkok és fertőtlenítőszerek biztosítása mellett tájékoztató kampányokkal is segítjük a hatékony járvány elleni védekezést. Egészségügyi partnereink, virológus és infektológus szakemberek segítségével a védőoltás lehetőségét is folyamatosan népszerűsítjük.
A 2020 második negyedévében polcokra került MOL Hygi fertőtlenítő termékünk pedig jó példája annak, hogy a rendkívüli helyzetekben is nyílik lehetőség gyors termékfejlesztésre. Az elmúlt egy évben 4,5 millió liter kéz- és felületfertőtlenítőt gyártottunk, és 72 ezer litert adományoztunk többek között egészségügyi intézményeknek, önkormányzatoknak, valamint gyermekvédelmi és segélyszervezeteknek.
Hogyan halad a MOL profiljának az átalakítása olyan szempontból, hogy a cégről korábban is sokan csak az üzemanyag-vásárlás kapcsán asszociáltak?
A kiskereskedelmi szegmensben fogyasztóink valóban elsősorban a töltőállomásainkon találkoztak a MOL, Slovnaft, INA, stb. névvel, bár azt fontos hozzátenni, hogy ma már az üzletág eredményének csaknem harmadát a nem üzemanyag-jellegű termékek és szolgáltatások adják, és ezt az arányt tovább fogjuk növelni. Már számos helyen van elektromos töltőnk, modernizáljuk a töltőállomásokat, digitális megoldásokat fejlesztünk, bővítjük és erősítjük a gasztrofókuszú Fresh Cornert annak érdekében, hogy fogyasztóink számára komplex szolgáltatásnyújtóként jelenjünk meg, fenntartható és hatékony módon.
Emellett Budapesten az autómegosztó szolgáltatásunk, a Limo igen népszerű az ügyfelek körében, egyre erősebb márkaértékkel bír. A háttérben pedig egy hatalmas feladat végrehajtása zajlik: úgy alakítjuk át a tevékenységünket, hogy fokozatosan csökkentjük a fosszilis üzemanyagok termelését, és helyettük hasznos vegyipari alapanyagokat és műanyagokat gyártunk.
A MOL tehát már most jóval több, mint egy olajcég: mobilitást, energiát és kényelmi szolgáltatásokat biztosítunk az embereknek, és termékfejlesztés mellett a társadalmi felelősségvállalásra is egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk.
Milyen profilú MOL-lal lenne elégedett 2030-ra?
Egy olyan MOL-t vizionálok, amely a regionális körforgásos gazdaság hatékony kulcsszereplője lesz, és több lábon áll, hogy bármilyen helyzetben megőrizhesse az erejét és stabilitását. Miközben zöldebbé tesszük a működésünket, meghódítunk új területeket is: erősítünk a kiskereskedelemben, belépünk a hulladékhasznosítás területére, és egyre több olyan fenntartható terméket gyártunk, amivel ellátjuk az emberek mindennapi szükségleteit.
A jövő MOL-ja abból a szempontból mindenképpen követi vállalatunk jelenlegi filozófiáját, hogy építünk a tradícióinkra, meglévő eszközeinkre, szakértelmünkre és piaci pozícióinkra hangsúlyosan itt a régióban, mert itt van sokrétű felelősségünk az emberek, a gazdaságok és az államok irányában egyaránt.
Mennyiben lehet a petrolkémia a MOL legerősebb lába 2030-ra?
A vegyipari fejlesztések kétségkívül a hangsúlyos stratégiai célok között szerepelnek. A mintegy 1,3 milliárd dollár beruházási költségű, tiszaújvárosi poliol projekt várakozásaink szerint már 2022-től évi százmillió dolláros nagyságrendben járul hozzá a csoportszintű eredményességhez. Az, hogy a legerősebb szegmens lesz-e, természetesen nagyban függ a következő évek beruházásaitól és a piac jövőbeli helyzetétől is. Mindenesetre a már futó projekteken túl további 4,5 milliárd dollárt tervezünk a feldolgozásszegmensünk átalakításába fektetni ebben az évtizedben, fókuszban a petrolkémiával.
Mennyire elégedettek a kiskereskedelmi teljesítményükkel? Lesznek-e újabb akvizíciók ezen a téren?
A nehéz 2020-as évünk ellenére is kimagasló volt a fogyasztói szolgáltatások (kiskereskedelmi) üzletág teljesítménye, rekorderedményt produkált, és 8 százalékkal jobban teljesített, mint 2019-ben. Ez a heteken és hónapokon keresztül tartó lezárások évében nagyon nagy dolog.
A nemrég bejelentett akvizíciók a hazai Marché éttermekkel és a szlovákiai Lukoil töltőállomásokkal kapcsolatban reményeink szerint tovább fogják gyarapítani az eredményességét.
A bejelentett stratégiai célkitűzésekkel összhangban természetesen továbbra is figyelemmel követjük a kedvező felvásárlási lehetőségeket a régióban, legyen szó akár töltőállomásokról, vagy akár a gasztroszegmensről.
A kutatás-termelési területen milyen nagyobb lépések várhatóak a következő időszakban?
Azt gondolom, hogy az azerbajdzsáni olajmező tavaly lezárult akvizíciójával a rövid távú készletpótlási céljainkat teljesítettük, de természetesen ez nem zárja ki további tranzakciók lehetőségét. A stratégiai fókusz alapvetően a meglévő portfolió optimalizálásán és hatékony működtetésén van, illetve nagy potenciált látunk a szén-dioxid megkötésével és tárolásával kapcsolatos projektekben, így az ezekkel kapcsolatos elemző és előkészítő munka is folyamatban van.
A horvát állam még mindig szeretné az INÁ-t megvásárolni? Mik a Mol tervei ezen a téren?
A korábban kommunikált álláspontunk továbbra is változatlan: készek vagyunk megfelelő ajánlat esetén megfontolni az INA-ban meglévő részesedés értékesítését, de jelenleg az INA a MOL-csoport integráns, kiemelt tagja, és mi továbbra is elkötelezettek vagyunk a vállalat professzionális, üzleti alapú irányítása, hatékony működtetése és fejlesztése mellett. Meggyőződésünk, hogy az ezen keresztül elérhető értékteremtés mindkét nagytulajdonos közös érdeke.
Mikorra készülhet el Mol Campus?
A kivitelezési munkálatok terv szerint haladnak, az épület hamarosan eléri végleges magasságát.
A beruházás készültsége 44 százalékos, az építkezés eddigi fázisában a járvány nem okozott fennakadásokat, köszönhetően a felelősségteljes munkaszervezésnek. Várhatóan 2022-ben fogunk átköltözni új otthonunkba, ami reményeink szerint a régió egyik legmodernebb munkakörnyezetét fogja biztosítani kollégáink számára, ahol a legkülönfélébb feladatok ellátására is lesz hely, legyen szó akár elemzői munkáról, tárgyalásokról vagy kollaborációról.
MOL Új Európa Alapítvány – mi célból hozták létre, mik lesznek a legfontosabb támogatandó területek, az állammal hogyan oszlanak majd meg a feladatok?
A MOL-csoport hosszú évek óta aktív szereplője a közép-európai társadalmi felelősségvállalásnak. Támogatási rendszerével régóta segíti a sportolók, művészek mellett a legkülönbözőbb hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat, a helyi közösségeket, vannak gyermekgyógyítást, a fiatalok tehetséggondozását, a pedagógusok elismerését is segítő pályázataink.
Évente több milliárd forinttal támogatjuk a közérdekű célokat a régióban.
Ezek a támogatási tevékenységek a vállalatcsoporton belül eddig különböző szervezetekben működtek - az új alapítvánnyal az a cél, hogy ezeket egy szervezetbe tömörítsük, illetve kibővítsük a támogatások körét olyan területekkel, amelyek a frissített stratégiánkkal összhangban a jelenleginél nagyobb figyelmet érdemelnek. Ilyen a kutatás-fejlesztési, innovációs, fenntarthatósági projektek támogatása, elsősorban a körforgásos gazdaság kapcsán. Ezek a programok nemcsak nekünk, mint nagyvállalatnak, de a nemzetgazdaság és a társadalom számára is jelentősek. Közérdekű célokról van szó, ezért döntöttünk úgy, hogy megújítjuk a MOL-csoport támogatási politikáját és a Magyar Állammal közösen hozzuk létre a - közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő – MOL Új Európa Alapítványt.
A MOL és a magyar állam feladata, hogy megállapodjon ennek céljaiban, működési kereteiben, a fékek-egyensúlyok rendszerében, hogy az alapítvány hosszú távon fenntarthatóan működjön. Miután elindul, el is távolodik az alapítóktól, de úgy, hogy az alapítók által fontosnak vélt célok maradéktalanul teljesüljenek.
Számunkra az nagyon fontos, hogy a MOL által helyesnek gondolt üzleti politikának megfelelő támogatások valósuljanak meg, hiszen végül is ezért helyezzük oda a MOL-részvényeket.
Az új alapítvánnyal tehát célzottabb és jelentősebb támogatást tudunk nyújtani a zöldebb jövőhöz, és intézményesített kereteket biztosítunk az együttműködéshez. A klímaváltozás elleni harc ugyanis komoly együttműködést és felelősségvállalást kíván minden egyéntől, közösségtől, vállalattól és döntéshozótól.