A tőzsdei kereskedés demokratizálása megállíthatatlannak látszik, a fintech applikációk pedig minden kétséget kizáróan a koronavírus-járvány egyik legnagyobb nyertesei, hiszen az otthon maradt emberek milliói kezdték el használni azokat. Például egy 2020-as Gallup közvélemény-kutatás szerint tavaly már az amerikaiak valamivel több mint fele (55 százalék) rendelkezett valamilyen részvénnyel.
A lakossági befektetők számának növekedése azonban egy érdekes, új gazdasági helyzetet is teremtett. A Columbia Business School februárban közzétett kutatásai szerint a részvénytulajdon ösztönzi a fogyasztói hűséget.
A tulajdonosi gazdaság alapfeltétele a befektetett tőke, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy részesedést szerezzenek egy márkában, cégben vagy akár a művészetben.
Ez pedig további hűséget generál, ami jó hír a népszerű márkák számára.
Ráadásul a kutatás arra is rámutatott, hogy
azok a fogyasztók, akik egy társaság részvényeseivé válnak - akár elenyésző mértékű részesedéssel is -, automatikusan többet költenek az adott márka termékeire.
A „Bumped: A részvénytulajdon hatásai az egyéni kiadásokra" című tanulmány több mint 9000 amerikai felhasználó tranzakciós adatait elemezte egy új fintech alkalmazás, a Bumped adatai alapján. A cég brókerszámlát nyit az előfizetői számára és bizonyos kiskereskedőktől származó vásárlások után azok részvényeivel jutalmazza őket. A felhasználók 16 különböző csoportból választhatják ki a kedvenc márkáikat és automatikusan megkapják azok részvényeit, amikor az üzleteikben költenek. A kutatók megállapították, hogy a vásárlók heti kiadásai 30-40 százalékkal, átlagosan 23 dollárral (6900 forint) nőttek az általuk preferált cégek felé, és három-hat hónapig ezen a szinten is maradtak.
A töredéktulajdon és a saját tőke ötlete egyre több helyen megjelenik. Az NFT-khez hasonlóan a BitClout-on rajongók bitcoin segítségével akár még hírességekbe vagy influencerekbe is befektethetnek.
A szakértők szerint a közeljövőben már ez a típusú „promóció" lehet az utódja a kuponfüzeteknek vagy a hűségkártyáknak. Ez a cégeknek is jó, hiszen részvényesként a fogyasztó hosszabb távú elkötelezettséget vállal, szemben a rövidebb idő alatt beváltható pontokkal és kuponokkal. A Bumped a kezdeti sikereken felbuzdúlva most további társaságokkal és bankokkal kívánja bővíteni kínálatát.