Az első rizsfőző, amelyet a japán Toshiba elektronikai óriás fejlesztett 1955-ben, két edényből állt, amelyek egymásba illeszkedtek. A nagyobbik edényt vízzel töltötték fel, amellyel a kisebb edényben lévő rizst párolták meg. De a Toshiba rivális cégének, a Matsushitának - a mai Panasonicnak - a mérnökei tudták, hogy egyszerűbb és olcsóbb készüléket is létre tudnak hozni.
A következő évben a cég piacra is dobta az egyfazekú rizsfőző berendezést.
Ez lehetővé tette a felhasználó számára, hogy saját maga állítsa be a rizs kívánt állagát, főzés közben csak minimális energiát használt fel, és amikor az étel elkészült, a gép automatikusan kikapcsolt.
A termék Ázsiába történő átviteléhez a Matsushita vállalat William Monghoz, egy üzletemberhez fordult, akinek a családja Hongkong és Japán között bonyolított üzleti szállításokat. Ez jó választásnak bizonyult: Hongkong 1959-ben 24 rizsfőző gépet importált. A sikerhez alig pár év elég volt: Nakano szerint 1967-re a Matsushita rizsfőző eszközök éves értékesítése meghaladta a 100.000-et.
Rövid történeti áttekintés:
1923: A Mitsubishi Electric piacra dobja a rizsfőző kezdetleges ipari modelljét.Amikor a későbbi „rizsfőzők királya", William Mong megkóstolta a rizsfőző géppel készült rizst, Nakano elmondása szerint azonnal meglátta ez ebben rejlő kereskedelmi siker lehetőségét. Ennek kiaknázásához először azonban
a japán találmányt a különböző helyi piacokhoz kellett igazítani.
Hongkong esetében Mong azt javasolta a Matsushitának, hogy tegyen egy üveglapot a rizsfőző fedeléhez, hogy látni lehessen a rizst miközben fő. Ez hasznos tanácsnak bizonyult, ugyanis a hongkongiak előszeretettel készítenek rizsfasírtokat hallal és kolbásszal körítve, amelyek túlsütve kemények lennének. Állítólag Mong a szkeptikus háziasszonyoknak házról házra is eladta a készülékeket.
Ahhoz, hogy a rizsfőzőt külföldre is értékesíteni tudják, Mong és a Matsushita csapata további fejlesztéseket vezetett be, kihasználva Hongkong egyediségét, mint üzletbarát vámszabályokkal és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező szabadkikötőt - ekkoriban még ugyanis Kína gazdasága zárva volt a világ előtt. A rizsfőző sikeresen eljutott innen Délkelet-Ázsia országaiba és azon is túl.
A partnerség azt is elősegítette, hogy Mong Hongkong egyik legsikeresebb üzletemberévé váljon, és kiérdemelte a „rizsfőzők királya" becenevet.
A számok nyelvén:
3,2 milliárd dollár: A globális rizsfőző piac értéke 2018-banA rizsfőző gép neve ellenére sokkal többféle étel elkészítésére használható.
Ahogy arról Nakano könyvében mesél egy fiatal japán diplomata, aki az 1970-es években a Hongkongi Kínai Egyetemen tanult, megdöbbent, amikor egy barátja háromfogásos vacsorát készített csupán a rizsfőző gép felhasználásával: rizst, egy tányér marhahúst és paradicsomos-tojásos levest. Melegszendvics, rántotta, vagy épp bundás kenyér is készíthető ezeken kívül ezen eszköz felhasználásával. Ráadásul az elektromos rizsfőzők igen energiatakarékosnak is számítanak.
Globális piacokat 2018-ban 685 millió dollárra becsülték, ám a piac az előrejelzések szerint rendkívül dinamikusan, átlagosan évi akár 8,3 százalékot is bővül majd a következő években.