Az idei első negyedévben felpattant az amerikai autóeladás, legalábbis a tavalyi rendkívül alacsony szintekhez képest. Míg azonban 2020-ban elsősorban a koronavírus-járvány miatt esett vissza a kereslet, most a kínálati oldal akadozik, ugyanis az autóipart is súlyosan érinti a globális chiphiány. Vagyis a gyártók épp akkor nem képesek megfelelő ütemben termelni, amikor épp felívelne a fogyasztói kereslet – írja a 24/7 Wall St.
Mindeközben az is kiderült, hogy az USA legnépszerűbb autómárkája a Toyota volt az év elején, az első negyedévben ugyanis a japán gyártó modelljeiből 517.017 darabot adtak el,
ami 18 százalékos növekedésnek felelt meg a megelőző év azonos időszakához képest. A márka sikere elsősorban a kicsi és üzemanyag-takarékos szedánoknak köszönhető.
Az ezüstérmet viszont már egy hazai márka, a Ford szerezte meg, 492.271 eladott autóval. Ráadásul ha csak a konkrét modelleket nézzük, akkor a Ford F-series pickupja az USA legnépszerűbb autója. A Ford egyébként különösen erős negyedévről jelentett az idei első három hónapra, elsősorban az észak-amerikai értékesítéseknek köszönhetően.
Mindazonáltal a cég vezérigazgatója, Jim Farley kiemelte,
a chiphiány hatásai valószínűleg még rosszabbak lesznek, mielőtt javulna a helyzet. Következésképpen, a vállalat úgy számol, hogy a második negyedéves termelés akár 50 százalékos csökkenést is mutathat.
A Statista adatai szerint egyébként a tavalyi év egészében a Ford volt a legnépszerűbb autómárka az USA-ban, az eladott járművek alapján. A Ford összesen 1.929.195 darab autót értékesített, míg a második Toyota 1.837.898 darabot.
Az amerikai bronzérmet a General Motors szerezte meg. A Chevrolet márka ugyanis 463.913 darab eladást könyvelhetett el az első negyedévben. Itt szintén egy pickup, a Silverado számít a legnépszerűbb modellnek. A negyedik helyet a Honda érte el, 309.203 eladással. A japán cég szintén a kisebb, takarékosabb autói miatt sikeres az amerikaiak körében.
Az amerikai autópiac sajátossága azonban, hogy évtizedek óta nagyon stabil az élvonal.
Vagyis szinte egyáltalán nem cserélődik a legnépszerűbb márkák köre. Az 1970-es és 1980-as években a japán márkáknak sikerült betörniük az amerikai piacra, de azóta egyetlen gyártó sem tudott hasonlót elérni.