A világjárvány hatására tavaly Ausztráliában is leállt számos iparág, sokan elveszítették a munkájukat, sokan pedig otthoni munkavégzésre kényszerültek.
Azonban - ahogy a világ több más országában is - a csomag- és ételkiszállítás területén jelentősen megnőtt a kereslet és így a munka mennyisége is.
Az egyik szállítószolgálat, a Deliveroo adatai szerint tavaly a legszigorúbb lezárások idején az addig megszokott többszörösére nőtt az ételfutárok egy nap alatt teljesítendő megrendeléseinek a száma.
Ez eredményezte a futárok közúti baleseteinek megnövekedett számát is,
amik közül nem egy végzetes kimenetelű lett.
A futárként dolgozó 43 éves Csen Hsziadzsun például, aki jövedelmének jelentős részét rendszeresen hazaküldte a Kínában maradt családtagjai számára, egy megrendelés teljesítése során összeütközött egy busszal Sydneyben, majd a kórházban belehalt sérüléseibe.
A Chent alkalmazó Hungry Panda átvállalta a temetési költségeket és a férfi özvegyének Sydney-i utazási költségeit, de ennél több támogatást nem tudott nyújtani a család számára. A cég szóvivője elmondta, hogy habár törvényileg nincsenek erre kötelezve, folyamatban vannak a tárgyalások Chen halála miatt járó kártérítésről, és az esetből tanulva biztonságosabb felszereléssel és képzéssel segítik futáraik munkavégzését.
A független munkavállalók rövid távú (ad-hoc jellegű) alkalmazásának felvirágzása az Uber útmegosztó szolgáltatás népszerűvé válásához köthető.
Sokak számára az ilyen rugalmas munka jelenti az egyetlen érdemi jövedelemforrást.
Az elmúlt években világszerte nőtt a jogi igény a hasonló állások munkakörülményeinek javítása, valamint a munkaadók által biztosítandó ellátások (egészségbiztosítás, minimálbér-védelem) garantálása iránt.
Ez év elején Spanyolország lett az első olyan ország az Európai Unióban, amely bejelentette, hogy a Deliveroo futárait teljes munkaidős alkalmazottakként foglalkoztatják,
Franciaország várhatóan szintén bejelenti a szállítási iparágára vonatkozó változtatásait.
A Just Eat Takeaway cég Ausztráliában és Új-Zélandon is elkezdte átállását a munkavállalók teljes munkaidős rangsorolására. Az ausztrál közlekedési munkások szakszervezete a bejelentést „vízválasztónak" minősítette.
De a Just Eat Takeaway ausztráliai piaci részesedése elhalványul az Uber Eats-hez képest, amely az IBISWorld tavaly kiadott kutatásai szerint az ágazat bevételeinek közel 70 százalékát teheti zsebre.
A Deliveroo szerint a pontosabban és szigorúbban kellene meghatározni a futárcégekre vonatkozó jogszabályokat,
és így a munkavállalók is nagyobb biztonságban érezhetnék magukat munkakörükben.