Folytatódik a Carlos Ghosn és munkatársai elleni per egy tokiói bíróságon. A Nissan Motor korábbi igazgatója, Greg Kelly ellen az a vád, hogy összeesküvést szőtt Carlos Ghosn juttatásainak a megemelésére, és ezzel több mint kilencmilliárd jen (83 millió dollár) kárt okozott a cégnek.
A 64 éves Kellyt ugyanazon a napon tartóztatták le 2018 novemberében, mint Ghosnt, azóta Japánban tartózkodik, és igyekszik bizonyítani ártatlanságát – írja a Magyar Nemzet a Bloomberg nyomán.
Mint emlékezetes, Ghosn 2019 végén kalandos körülmények között (egy hangszertokban megbújva) menekült el Japánból.
Ezután a Nissan nyeresége visszaesett, szövetségesi kapcsolatai a Renault és a Mitsubishi Motors irányába megromlottak.
Emellett részletek derültek ki arra vonatkozóan, hogy a Nissan vezető alkalmazottainak egy kis csoportja – köztük Ghosn közvetlen munkatársa – teljes titoktartás mellett hónapokig dolgozott azon, hogy büntetőeljárást indíthassanak a sztármenedzser ellen.
Például Hari Nada, akit éppen Kelly nevezett ki magas beosztásba, volt az egyik összeesküvő, aki személyesen készítette elő Ghosn és Kelly letartóztatását.
Nada küldött magánrepülőgépet Kelly és Ghosn utaztatására, ám amikor kiszálltak a gépből, máris csattantak a bilincsek, és őrizetbe vették a vezetőket.
Kelly vallomásában arról beszélt, valahogy meg kellett oldaniuk, hogy Ghosn ott maradjon a Nissan élén azután is, hogy csökkentették a fizetését.
A sztármenedzser juttatásait a közvélemény nyomása és a Nissan-alkalmazottak elégedetlensége miatt kellett megrövidíteni. Japánban ugyanis nem nézik jó szemmel azokat a csillagászati gázsikat, amik az USA-ban és Európában elfogadottak. Ennek ellensúlyozására használtak – mondta Kelly – úgynevezett halasztott fizetést.
Akárhogy is végződik a per a japán bíróságon, az kétségtelen tény, hogy
Carlos Ghosn libanoni–brazil–francia üzletember az ezredfordulón úgy vette át a Nissan vezetői tisztségét, hogy a cég akkor fizetésképtelen volt, majd néhány jól irányzott költségcsökkentéssel rövid idő alatt nyereségessé tette.
Az ő nevéhez fűződik a Qashqai modell kifejlesztése, amely a most annyira népszerű városi szabadidőjárművek első képviselője volt, valamint a Leaf, az első városi és városközi használatra is alkalmas elektromos autó piacra dobása.
2016-ban Ghosn lett a Mitsubishi Motors cég vezérigazgatója is, és kibővítette az általa létrehozott, addigi Nissan–Renault gyártási együttműködést a Nissan–Renault–Mitsubishi szövetséggé. Ez a hármas 2018 első felében a világ legnagyobb autógyárává vált.