Az Amazon valószínűleg a világ egyik legkülönlegesebb óriásvállalata. Az e-kereskedelmi cég ugyanis messze nem csak online kiskereskedelemben utazik. Olyannyira, hogy Jeff Bezos cége ma már iparágak egész sorában meghatározó szereplő.
A 24/7 Wall St. elemzése pedig arra jutott, hogy ha reálisan felmerülne az Amazon feldarabolása, akkor ez valójában nem is volna olyan bonyolult. Egyszerűen azért, mert a cég három nagy üzletágra osztható fel.
Ha alaposabban megnézzük az Amazon felépítését, akkor először az e-kereskedelmi üzletágat látjuk, melyre 1994-ben az egész cég épült.
Ezt a szektort az Amazon már uralja az Egyesült Államokban, és ma már egyértelmű bizonyítékok vannak arra, hogy a cég jelentősen hozzájárult a fizikai kiskereskedelem visszaszorulásához.
A pénzügyi adatokat nézve, az e-kereskedelem még mindig az Amazon legfontosabb ága. Az idei első negyedévben 108,5 milliárd dolláros bevételt hoztak össze a szegmensben, ami éves alapon 44 százalékos növekedésnek felelt meg – a jelentős bővülést elsősorban a koronavírus-járvány miatti lezárások eredményezték.
Az e-kereskedelmi üzletág Észak-Amerikában 64,4 milliárd dolláros, nemzetközi viszonylatban pedig 30,6 milliárd dolláros bevételt hozott.
A bevételek jelentős részét pedig a Prime előfizetői szolgáltatás adja, melynek több mint 200 millió tagja van.
A Prime egyik erőssége, hogy ide kapcsolódik az Amazon saját streaming szolgáltatása is, mellyel olyan cégekkel tud versenyezni, mint a Netflix. Ha pedig az Amazon valóban megvásárolja az MGM filmstúdiót, akkor ebben az iparágban is hatalmas előrelépést produkálhat.
Az e-kereskedelem tehát az Amazon első nagy üzletága, de már itt is látszik, hogy nem csupán online boltokról van szó. A második nagy szegmens a felhőalapú informatika, amelyben az Amazon szintén hatalmas szereplőnek számít.
Az Amazon Web Services (AWS) nevű szolgáltatása a magánkézben lévő felhőpiacon 29 százalékos részesedést tudhat magáénak, simán megelőzve olyan hagyományosabb informatikai cégeket, mint a Microsoft (15 százalék) vagy a Google (10 százalék). Az AWS a legutóbbi negyedévben 13,5 milliárd dolláros bevételt produkált, 4,2 milliárd dolláros működési nyereség mellett – ami viszont igazán lenyűgöző, az a 31 százalékos működési haszonkulcs.
Végül az Amazon harmadik nagy divíziója nehezebb eset, mivel lényegében becsatornázott az e-kereskedelembe, tehát különálló pénzügyi adatok nem állnak róla rendelkezésre. Ez a fogyasztói elektronika területe, ahol Bezos cége szintén igen erős.
Itt elsősorban az otthonokban használható mesterséges intelligenciával felszerelt berendezésekre kell gondolni (mint az Alexa), de az Amazon árul számítógépeket, e-olvasókat, valamint streaming média hardvereket is.
A harmadik területtel kapcsolatban tehát nehéz pontosan felmérni a méreteket, azonban szerkezetileg jól látszik, hogy ez is lebontható volna egy önálló vállalatba. Ha tehát egyszer realitás lesz az Amazon feldarabolása, akkor ezeket a területek bizonyára figyelembe kell majd venni.