Az idei év második felében fokozatosan enyhülhet a globális chiphiány, azonban a kínálati problémák hatásai nem múlnak el teljesen – mondják a Goldman Sachs elemzői. Bár a banknál úgy számolnak, hogy hamarosan véget érhet a legrosszabb időszak, továbbra is érezhetően szűk a kínálat olyan fontos ázsiai gazdaságokban, mint Japán, Tajvan vagy Dél-Korea – írja a CNBC.
A chiphiány pedig számos iparágat érint, beleértve az autóipart is – mondta Andrew Tilton, a bank vezető közgazdásza. Tilton hozzátette,
az elemzéseik szerint valószínűleg épp most vagyunk a mélypont körül, vagyis hamarosan érezhető javulás jöhet a világpiacon - az év második felében tehát fokozatosan enyhülhet a chiphiány.
A probléma az, hogy a félvezetők a hétköznapjaink részét képezik, vagyis olyan árucikkek kínálatára (és árára) is hatással vannak, mint például a kenyérpirítók vagy a mosógépek. Ezzel együtt a globális autóipar önmagában is 110 milliárd dolláros bevételkiesést szenvedhet el, csak a chiphiány miatt – derült ki az AlixPartners számításaiból.
Utóbbi kutatás egyébként úgy kalkulált, hogy az autóipar az idei második negyedévben szenvedheti el a legnagyobb csapást, majd fokozatos talpra állás jöhet az idei második félévben, illetve 2022-ben.
Mindazonáltal a Goldman elemzői kiemelték, hogy fontos figyelni a változásokra a piacon. Vannak ugyanis olyan tényezők, amelyek hirtelen befolyásolhatják a chipkínálatot.
Az ilyen váratlan eseményekre jó példa Tajvan esete, ahol épp 56 éve nem látott szárazság van, és részleges vízkorlátozásokat vezettek be.
Ez a chipek szempontjából is komoly gondot okozhat, ugyanis az iparág jelentős vízfelhasználó.
Ráadásul májusban a koronavírus-járvány is új lendületet vett Tajvanon, ami szintén visszafoghatja a kínálat talpra állását – tették hozzá az elemzők.
A következő hetekben és hónapokban tehát mindenképpen érdemes lesz közelről figyelni az eseményeket, hogy világosabbá váljon, milyen ütemű felpattanásra lehet készülni az év második felében.