A UK Club biztosító azt követően adta ki közleményét, hogy a Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) vezetője kijelentette:
a hajó túl gyorsan haladt, amikor zátonyra futott, de a csatornát nem terheli felelősség.
Mindennek pedig jelentősége lehet abból a szempontból, hogy az SCA szerint részben a hajó rosszul megválasztott sebessége vezetett a balesethez az erős szélben. A biztosító állítása szerint ugyanakkor az üzemeltetésért felelős munkatársak tisztában voltak azzal, hogy a teherhajó milyen sebességgel lép be az átjáróba.
Az Origo folyamatosan tájékoztatja olvasóit az Ever Givennel kapcsolatos legfrissebb hírekről, legutóbb egy mentőhajó legénysége egyik tagjának haláláról számoltunk be:
Az Ever Given, a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója továbbra is a csatornában vesztegel, mivel a felek még nem zárták le a kártérítési tárgyalásokat. A hajó március 23-án a nagy szélben elakadt, ami több napra leállította a forgalmat mindkét irányban, és megzavarta a globális kereskedelmet.
Az SCA eredetileg 916 millió dolláros kártérítést követelt a japán Shoei Kisen tulajdonostól, de azóta közölte, hogy hajlandó lenne 550 millió dollárt elfogadni, beleértve egy 200 millió dolláros készpénzes letétet a hajó kiszabadításának biztosítására.
Bár a UK Club szerint az Ever Given tulajdonosai és biztosítói "teljes mértékben elismerik, hogy az SCA jogosult kártérítésre az incidensből eredő jogos követeléseiért", hozzátette, hogy aggasztják a hajó és a parancsnok ellen felhozott vádak.
Fontos tisztázni, hogy bár a hajóért végső soron a kapitány a felelős, a Szuezi-csatornán való konvojban történő átkelést a Szuezi-csatorna révkalauzai és az SCA hajóforgalom-irányító szolgálatai ellenőrzik"
– véli a UK Club.
"Ezek az ellenőrzések magukban foglalják az áthaladás sebességét és a kísérő vontatóhajók rendelkezésre állását" - áll közleményükben, amivel arra utalnak, hogy az SCA részleges felelőssége éppúgy felvethető az incidens kapcsán, mint a hajó kapitányáé és irányítói.
Az Ever Given tulajdonosai és biztosítói korábban vitatták a hajó feltartóztatását és a kártérítési igényt,
ügyvédeik állítása szerint az SCA hibás abban, hogy engedélyezte a hajó belépését a vízi útvonalra, és hogy nem biztosított megfelelő vontatókat.
Osama Rabie, az SCA elnöke a múlt héten a Reutersnek elmondta, hogy
az Ever Given a megfelelő 8-9 km/órás sebesség helyett 25 km/órás sebességgel haladt,
a kormánylapátja nem volt beállítva, és dönthetett volna úgy is, hogy nem megy be a csatornába.