A kártérítés fizetésének vitatott ügye hetekkel korábban kezdődött, az Origo erről is folyamatosan informálja olvasóit.
A legutóbb arról írtunk, hogy kiderült, az Ever Given a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt a csatornában és ez (is) okozhatta zátonyra futását. A baleset hat napig akadályozta több száz hajó forgalmát, és jelentős problémákat generált a globális kereskedelemben.
A hajót jelenleg a Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) tartja elzárva a tengeri átkelő egyik szakaszán, amíg a kártérítési vita le nem zárul.
A Hatóság kezdetben 916 millió dollárt követelt a mentési munkálatok és a hajó üzemképtelenségéből adódóan elmaradt, kiesett bevételek fedezésére, amit hamarosan 550 millió dollárra csökkentett.
Az Ever Given japán tulajdonosai, a Shoei Kisen és biztosítói vitatták a követelést és a hajó egyiptomi bírósági végzés alapján történő visszatartását.
A tárgyalások egészen szombatig folytak, mondta Khaled Abu Bakr, az SCA ügyvédje a hajó visszatartásával kapcsolatos ismailiai bírósági tárgyaláson.
A hajó tulajdonosai új ajánlatot tettek
- mondta, anélkül, hogy részleteket vagy összeget közölt volna.
Fontos körülmény ugyanakkor, hogy
az SCA elnöke korábban elárulta, hogy a Shoei Kisen 150 millió dollár kifizetését már felajánlotta.
A végleges bírósági ítéletet többszöri halasztás után vasárnap kellett volna meghozni, de a Shoei Kisen jogi csoportja még több haladékot kért.
Igazságügyi források szerint az ügyet július 4-ig elhalasztották,
hogy a felek között "barátságos megegyezés" jöhessen létre.
A UK Club, a hajó egyik biztosítója a napokban azt közölte, hogy "komoly és konstruktív tárgyalásokat" folytat az SCA-val, és "bízik abban, hogy a közeljövőben pozitív megoldás születik az ügyben."