Bár elsőre különösnek tűnhet, de van olyan kutatás, amely a világ országainak márkaértékeit méri. Ez pedig nagyon komoly következményekkel jár, hiszen alapvetően befolyásolja egy állam megítélését, hatást gyakorolva a turizmusra, a kereskedelemre vagy a munkaerőpiacra. A Brand Finance nevű szervezet pedig nemrég kiadta a 2020-as Nation Brands című jelentését, amelyben összesítette a nemzeti márkaértékeket.
A kutatás alapját az úgynevezett Márkaerő Index (Brand Strenght Index, BSI) adja.
Ez egy olyan pontrendszer, amely az alábbi kategóriák figyelembe vételével rangsorolja az országok márkaértékeit:
Az így kijött BSI pontszámot végül összevetik a GDP-számokkal, majd bekalkulálnak gazdasági kockázati tényezőket is, és végül kijön egy nemzeti „márkaérték".
A 2020-as jelentés egyik látványos adata, hogy tavaly a top 10 márkaértékkel bíró ország egyaránt csökkenést mutatott értékében – átlagosan 14 százalékos volt a zsugorodás. Az Egyesült Államok viszont a 14,5 százalékos csökkenés ellenére is meg tudta őrizni az első helyét, összesen 23.700 milliárd dolláros márkaértékkel.
Az is jól látszik, hogy az USA-nak egyetlen érdemi versenytársa van: Kína márkaértéke 18.800 milliárd dollár volt tavaly, és csupán 3,7 százalékos volt a csökkenése.
A nagy különbségeket jól mutatja, hogy a harmadik helyet megszerző Japán márkaértéke mindössze 4300 milliárd dollár, vagyis a szigetország (ahogy a toplista többi szereplője) jelentős lemaradásban van az USA és Kína mögött. Japánban egyébként tavaly a márkaérték csupán 6,0 százalékkal csökkent, ami a második legkedvezőbb változás volt Kína mögött.
A legnagyobb márkaérték csökkenést egyébként Németország szenvedte el, 21,5 százalékkal, de még így is a negyedik helyre futott be, 3800 milliárd dolláros értékkel.
A top 10-es listára még az alábbi országok fértek fel (sorrendben): Egyesült Királyság (3300 milliárd dollár), Franciaország (2700 milliárd dollár), India (2000 milliárd dollár), Kanada (1900 milliárd dollár), Olaszország (1800 milliárd dollár), Dél-Korea (1700 milliárd dollár).
Fontos kiemelni, hogy Kína felívelése igen lendületes, és az ázsiai óriás folyamatosan dolgozza le a hátrányát az USA-val szemben.
A most mért 4900 milliárd dolláros különbség például a valaha volt legalacsonyabb, és jól látszik a kínai márkaérték felemelkedése,
ha azt tekintjük, hogy 2015-ben még 13.100 milliárd dollár volt a különbség.
Az adatok alapján Kína az elmúlt években tartós és igen erős emelkedést produkált, amit a tavalyi év is csak alig tört meg, különösen mert az USA márkaértéke sokkal nagyobb mértékben csökkent.
A nagy kérdés az, hogy az Egyesült Államok képes lesz-e növelni az előnyét 2021-ben, amikor az egész világgazdaságban felívelésekre számítanak, vagy Kína növekedési üteme újra csökkenti majd a különbséget a két óriás között.