Jelentős fejlesztések valósulhatnak meg az agráriumban

NAGY István
Budapest, 2021. június 1. Nagy István agrárminiszter (b) beszél, mellette Szautner Péter, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács társelnöke (b2), Istvánfalvi Miklós, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke (b3) és Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tej világnapja alkalmából tartott sajtótájékoztatón a budapesti Haris Parkban 2021. június 1-jén. Nagy István elmondta, a magyar agrárpolitika elkötelezett a tejtermelés és a tejfeldolgozás fejlesztése iránt, amelyhez idén minden eddiginél több forrást biztosít. MTI/Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
A tej pozitív élettani hatásai miatt, valamint, hogy felhívják az emberek figyelmét a kalciumbevitel fontosságára, a Nemzetközi Tejszövetség 1957-ben május utolsó keddjét nevezte ki, az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Világszervezete (FAO) 2001-től pedig már konkrét dátumot, a június 1-jét jelölte meg a Tej Világnapjának.
Vágólapra másolva!

"A magyar agrárpolitika elkötelezett a hazai tejtermelés és a tejfeldolgozás fejlesztése iránt, ehhez az idén minden eddiginél több forrást biztosít" - mondta Dr. Nagy István agrárminiszter kedden Budapesten, a tej világnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón.

Nagy István versenyképességi feltételnek nevezte az uniós előírásoknak megfelelő, magas technológiai színvonalú állattartó telepeket, és üdvözölte, hogy a fejlesztésükre meghirdetett keretösszeget a jelentős érdeklődés miatt 50 milliárd forintról 260 milliárd forintra kellett emelni.

A tejfeldolgozók két kiírásra is számíthatnak ebben a hónapban, a kisebb fejlesztéseikre egy 50 milliárd forintos, a nagyobb projektek megvalósítására pedig egy 200 milliárd forintos felhívás jelenik meg hamarosan

- tette hozzá.

Az agrárminiszter várakozása szerint a szarvasmarhatartásban csaknem 40 ezer férőhely létesülhet, korszerűsödhet, és összesen 400 ezer négyzetméter építmény jöhet létre, vagy újulhat meg a pályázatoknak köszönhetően. A tárcavezető a rendkívüli mértékű támogatást azzal indokolta, hogy a tej rengeteg embernek jelent biztos megélhetést, és nélkülözhetetlen az egészséges táplálkozáshoz.

A tejtermelés értéke tavaly 5 százalékos éves növekedéssel meghaladta a 207 milliárd forintot, míg a tejtermékgyártás csaknem 354 milliárdos termelési értéke az élelmiszeripari termelésnek majdnem a tizedét tette ki.

Magyarország tejből önellátó, a termelés mennyisége 2010 óta több mint 16 százalékkal bővülve elérte az évi 1,9 milliárd litert,

miközben a fogyasztói tej behozatala a harmadára esett vissza - sorolta a miniszter. Hozzátette, hogy a termeléstől eltérően a fogyasztás még nem érte el az európai élmezőnyt, de az elmúlt években mind a tej, mind a tejtermékek fogyasztása nőtt, tavaly például átlagosan 6 százalékkal fejenként. Nagy István úgy véli, hogy a keresletet a fogyasztói szemlélet formálásával tovább lehetne emelni, és üdvözölte, hogy a boltok kínálatában nő a magyar tej aránya.

A miniszter a kiskereskedelmi láncokat arra kérte, hogy minél több belföldi tejterméket kínáljanak, a magyar fogyasztókat pedig arra, hogy ezeket vásárolják. A tej semmivel nem pótolható, teljes értékű, egyedülálló, mindenki számára értékes táplálék - hangsúlyozta.

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke kiemelte: a tejtermelők és -feldolgozók számára komoly lehetőséget teremt, hogy 2027-ig – részben a NAK kezdeményezésére – történelmi léptékű forrás,

4265 milliárd forint jut a Vidékfejlesztési Programon keresztül beruházásokra,

a versenyképesség javítására.

Ahhoz, hogy ezek a fejlesztések elérjék céljukat, és gyarapítsák a magyar gazdaságot, a kiskereskedelmi szereplők felelősségteljes magatartására lenne szükség. A NAK elnöke elfogadhatatlannak tartja, hogy bizonyos áruházláncokban 15 százalék alatt marad a magyar joghurtok, míg máshol 25 százalék körül mozog a hazai sajtok és vajak részesedése, illetve van olyan kiskereskedelmi hálózat, amely az ártárgyalások során nem veszi figyelembe a takarmányárak robbanása és a bérköltségek emelkedése miatt a tejtermelőknél és -feldolgozóknál jelentkező drasztikus költségnövekedést. Ezen problémák ellen a NAK kész minden lehetséges eszközével fellépni – hangsúlyozta Győrffy Balázs. Hozzátette: a kamara támogatja a Tej Terméktanács törekvését, hogy egyértelműek legyenek a termékelnevezések, megakadályozva ezzel a fogyasztók megtévesztését: a „tej" legyen tej!

Istvánfalvi Miklós, a Tej Terméktanács elnöke megköszönte az agrárminiszternek az elmúlt években meghirdetett beruházási programokat és fejlesztési lehetőségeket. Istvánfalvi úr köszönetet mondott azért, hogy az Agrárminisztérium szakmai együttműködő partnernek tekinti a Terméktanácsot.

Nagy István agrárminiszter (b) beszél, mellette Szautner Péter, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács társelnöke (b2), Istvánfalvi Miklós, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke (b3) és Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke a tej világnapja alkalmából tartott sajtótájékoztatón a budapesti Haris Parkban 2021. június 1-jén. Forrás: MTI/Mohai Balázs

Egyes kiskereskedelmi láncok esetében ezekben hónapokban tapasztalt –a tényleges termelői és feldolgozói költségnövekedést ignoráló – magatartások kapcsán megemlítette, hogy nyilván sokféle megoldás létezik a problémára, de a Terméktanács szeretne egy, a Terméktanácson belüli törvénymódosítási csomag megfogalmazásával is könnyíteni a jelenlegi helyzeten.

Fontos, hogy a szerződéses viszonyok a tejtermelő/feldolgozó viszonylat után a feldolgozók és kereskedők között is kerüljenek a jelenleginél mélyebben szabályozásra.

Az elnök kérte, hogy az agrárminiszter támogassa szervezetünk működését, azaz az ágazati önszabályozást, továbbá fontolja meg a rövidesen benyújtásra kerülő törvénymódosítási javaslatainkat.

Szautner Péter, a Tej Terméktanács társelnöke elmondta, hogy a

Tej Világnaphoz kapcsolódó aktivitások a tavalyi évhez hasonlóan idén is online keretek között kerülnek megrendezésre.

Ennek keretén belül Ki fut? A tej! – avagy A Nagy Tejszív Futam címmel országos online futóverseny és nyereményjáték kerül megrendezésre 2021. június 1-4. között. Ezen felül influencerek, gasztrobloggerek és életmódtanácsadók különböző édes és sós ételek receptvideóival jelentkeznek saját közösségi felületeiken.

„A tej? Az tej!" elnevezéssel integrált proaktív kommunikációs kampány veszi kezdetét,

melynek célja, hogy a médiában az erre fogékony fogyasztók kiegyensúlyozott tájékoztatást kapjanak. Fontos cél a fogyasztók szemlélet-formálása, valamint hiteles tájékoztatása a tej és tejtermékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről. A tej? Az tej!" kampány során együttműködő partnerünk a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!