Az Amazon dollármilliárdos vezetője, Jeff Bezos már egy ideje versenyez Elon Muskkal és Richard Bransonnal, hogy ki lesz az első milliárdos, aki feljut az űrbe.
A projektnek azonban van egy kevésbé látványos oldala, amely a biztosítótársaságoknál jelenik meg. A biztosítóknak ugyanis be kellene árazniuk, hogy anyagilag mekkora kockázatot jelent, ha Bezos esetleg balesetet szenvedne. Nem véletlen, hogy a biztosítótársaságok nem merik vállalni az árazást – írja a Reuters.
Általában is gondot jelent azonban, hogy miközben az űrturizmus komoly kockázatokat hordoz magában, még annyira ritka, hogy a biztosítók nem tudják reálisan beárazni az esetleges kockázatokat.
Az iparági szakemberek ráadásul kiemelték, jelenleg nem ismert olyan eset, amikor valaki űrutazásra kötött volna utasbiztosítást.
A magánbiztosítók számára azért is jelent problémát az űrutazás, mert eddig soha nem kellett felmérniük, mekkora kockázatot jelent, ha egy űrutazás szempontjából képzetlen magánszemély felmegy a világűrbe. A NASA űrhajósai ugyanis jogosultak államilag finanszírozott biztosításokra, ráadásul hosszú időn keresztül készítik fel őket a missziókra.
A kereskedelmi űrutazás esetében azonban csak néhány napos felkészítés előzi meg a kilövést, vagyis teljesen más kockázati profilokkal kell dolgozniuk a biztosítóknak.
Jelenleg egyébként a kereskedelmi űrhajózási cégek számára csak a felelősségbiztosítás kötelező, amely elsősorban az esetleges vagyoni károk fedezésére szolgál.
Noha a cégek egyelőre csak próbálják felbecsülni a lehetséges biztosítási díjakat, de a Gallagher biztosítási brókercég elemzője szerint 2-5 millió dollár közti díjszabás lehet reális utasonként.
A következő években tehát nagyon izgalmas kérdés lesz, hogy a biztosítási szektor miként tud majd alkalmazkodni a kereskedelmi űrutazásokhoz.
Mindazonáltal minél több ilyen projekt indul majd be, annál könnyebb lesz a cégeknek is beárazni a kockázatokat, vagyis a reális díjszabások is világosabbak lesznek.