A világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója, az Ever Given még márciusban szorult be átlósan a Szuezi-csatornába, ahol
hat teljes napig blokkolta a világkereskedelem egy részét,
globális problémákat generálva az ellátási láncokban.
Az Origo folyamatosan nyomon követi a hajóval kapcsolatos eseményeket, legutóbb már a szabadon bocsátásáról is közöltünk előzetes információkat.
A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) eredetileg több mint 900 millió dolláros kártérítést követelt a mentési műveletért és egyéb veszteségekért,
amelyet később 550 millió dollárra csökkentettek. A követelés érvényesítése során, a megállapodás megkötéséig a hajót bírósági végzés alapján tartották vesztegzár alatt, ami vitát szült a hajó biztosítójával és a Shoei Kisen japán tulajdonossal.
A hajó és indiai legénysége több mint három hónapja horgonyzott a Nagy Keserű-tóban, a csatorna két szakasza között.
Hosszas tárgyalások után a felek között nem nyilvános egyezség született, vagyis részletei nem ismertek, de hétfőn az SCA bejelentette, hogy a hajót szerdán szabadon engedik.
Nézze meg a hajó első útját száz nap után:
A mintegy 18.300 konténerrel megrakott hajót valóságos ünnepséggel engedik útjára. Ennek keretében újságírók tucatját egy kísérőhajóra invitálták, ahonnan fotókat és videófelvételeket készíthettek az induló óriásról. Sőt, a jelek szerint van olyan tudósító, aki az Ever Givenen utazva tudósíthat a várt eseményről:
Források szerint az Ever Given-t két tapasztalt révkalauz fogja irányítani, és két vontatóhajó is kísérni fogja a csatornán való áthaladása során.
A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak.
A hajónak Port Saidban biztonsági ellenőrzésen kell átesnie, mielőtt a hollandiai Rotterdamba, majd a brit Felixstowe kikötőjébe megy,
ahol kirakodják a konténereket - jelentette a Wall Street Journal.
A kártérítési megállapodást szerdán írták alá ünnepélyes keretek között a Szuezi-csatorna partján, miután az Ever Given elhagyta a kikötőt. A ceremóniát az egyiptomi televízió is közvetítette.
Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke korábbi televíziós interjújában elmondta, hogy Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.
A 440 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given - amely a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója - március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon. A mentési műveletek hat napig tartottak, és több mint egytucat vontatóhajó vett részt a munkában. A csatorna medrét is kimélyítették, hogy kiszabadítsák a beszorult konténerszállítót.
A Szuezi-csatorna forgalma 5,7 milliárd dollárt hozott Egyiptomnak 2019-2020-ban. Tavaly csaknem 19 ezer, azaz naponta átlagosan több mint 51 hajó haladt át a csatornán az SCA szerint.