A hajóskapitány több mint egy évig a Szuez melletti Adabiya kikötőjében rekedt egy egyiptomi bírósági végzés alapján. Ennek az időnek nagy részét elhagyott hajója fedélzetén töltötte.
A Nemzetközi Szállítási Szövetség (ITF) most viszont közölte, hogy
Vehbi Kara kapitány most végre visszatérhet Törökországba, miután hónapokig küzdött azért, hogy szabadon távozhasson.
Kalandja 2020 júniusában kezdődött, amikor hajóját, a panamai bejegyzésű Kenan Mete ömlesztettáru-szállítót az egyiptomi hatóságok lefoglalták, miután tulajdonosa, a Blodwen Marina megtagadta a hajó legénységét megillető bérek kifizetését, és szó szerint magára hagyta a hajót.
Egy sajátos egyiptomi törvény értelmében azonban a kapitányt kinevezték a hajó törvényes gyámjává, és megakadályozták, hogy elhagyja a fedélzetet.
Bár a hajó biztosítója ellátta Karát és legénységét élelemmel, vízzel és alapvető felszerelésekkel, lényegében magukra maradtak, mivel a hajót sikertelenül bocsátották árverésre.
Az ITF közreműködésének hála 2020 októbere és 2021 januárja között a legénység majdnem minden tagját elengedték és hazaszállították, és a négyhavi fizetésüket is megkapták. Kara kapitány szabad eltávozása azonban nehézkesebb ügynek bizonyult.
Kara kapitány hazaengedésére azután kerülhetett sor, hogy ITF felkarolta az ügyét, és hónapokig tartó, a szabadon bocsátásáért folytatott kampány után megszervezte igazságügyi őrség helyettesítését"
- mondta Mohamed Arrachedi, az ITF arab világbeli és iráni hálózatának koordinátora, aki segített Kara szabadon bocsátásában.
Kép a hajóról, melynek a kapitány felügyelője volt:
Amikor a hajó áramellátása megszakadt, a kapitány ideiglenesen egy közeli szállodába költözhetett, azonban arról szó sem lehetett, hogy hazaengedjék és fizetést továbbra sem kapott.
"A tengerészeti munka a legjobb időkben is nehéz" - mondta Kara kapitány. "De csak azért éltem túl az elmúlt 14 hónapot, mert az ITF mindig mellettem állt. Isten áldja meg a kemény munkájukat. Köszönöm a török nagykövetség hozzájárulását is."
Kara kálváriája emlékeztet Mohammad Aisha navigációs tiszt hasonló esetére, akit négy évre az MV Aman hajó törvényes "gyámjává" tettek. Aishát végül áprilisban engedték haza.
Kara szabadon bocsátásával az
ITF most arra szólítja fel Egyiptomot, hogy változtasson azon, ahogyan a magukra hagyott tengerészekkel bánik, és követeli a törvényes felügyeleti rendszer megreformálását is.
"Csodálatos hír, hogy Kara kapitány hazatérhet, de el kell gondolkodnunk azon, milyen fényt vet a szakmára az, hogy egy olyan szervezetnek, mint az ITF, be kellett avatkoznia, jogi gyámot kellett találnia, és bírósághoz kellett fordulnia, hogy ez az eredmény bekövetkezhessen" - mondta Aisha.
Egy magára hagyott tengerész hazaszállításának ennél egyszerűbbnek kellene lennie."
"Az olyan kikötőállamoknak, mint Egyiptom, erkölcsi kötelességük segíteni az elhagyott legénység hazajutását. Egyiptomnak most lehetősége nyílik arra, hogy megreformálja a jogi gyámsági rendszerét - és reméljük, hogy élnek is ezzel a lehetőséggel" - tette hozzá.