A Bloomberg által összeállított adatok szerint
az üzemanyag árengedménye Szingapúrban az európai árakhoz képest április óta a legalacsonyabb szintet érte el.
Ez ösztönzőleg hathat arra, hogy a felesleget Ázsiából nyugatra szállítsák, ahol magasabb áron lehet azt értékesíteni.
Sandra Octavia, az Energy Aspects Ltd. elemzője elmondta, hogy az export célállomása Európa mellett az Egyesült Államok és Nyugat-Afrika is lehet.
Az ázsiai dízel-árrések az alacsonyabb kínai export ellenére továbbra is viszonylag gyengék, ebben a következő hónapok során sem lesz érdemi változás Octavia szerint.
Az ázsiai és az európai üzemanyagárak közötti különbség némi betekintést nyújt abba, hol tartanak az egyes régiók a koronavírus-járvánnyal való küzdelemben.
Európában ismét élénkül az olaj iránti kereslet,
míg Ázsiában - a delta-variáns ottani terjedése miatt nemrégiben megugrott fertőzöttek száma ellen küzdve - ismét korlátozásokat vezettek be a közlekedésben, ami az üzemanyag-fogyasztást is visszafogja.
Ázsia gázolajfeleslege augusztusban várhatóan magas marad, ami napi 600.000 hordó körüli értéket jelent számokban kifejezve. Ez azonban a következő hónapok során már csökkenhet – jelezte Sri Paravaikkarasu, a Facts Global Energy ázsiai olajipari vezetője. A tanácsadó cég a delta variáns felbukkanása és terjedése miatt napi 1,2 millió hordóval csökkentette a regionális olajkeresletre vonatkozó augusztusi várakozását.
A Bloomberg által összeállított tartályhajó-nyilvántartási adatok szerint júliusban mintegy 2,7 millió tonna középpárlat – jellemzően dízel és repülőgép-üzemanyag – hagyta el a Szuezi-csatornától keletre fekvő régiót az európai kontinens felé.
Augusztusban a Közel-Keletről származó gázolaj európai behozatala tízhavi csúcsra emelkedhet.
A Vortexa Ltd. szállítmánykövető cég szerint India európai célállomásokra irányuló dízelüzemanyag-exportja ebben a hónapban szintén több mint ötszörösére nőhet a júliusi szinthez képest. Néhány piaci szereplő szerint a kereskedők egyre inkább arra törekszenek, hogy nagyobb hajókon szállítsák az ázsiai gázolajat az európai kontinensre.
Európában a dízel típusú üzemanyag iránti kereslet tavasz óta folyamatosan növekszik, és a becslések szerint ebben a hónapban már csak mintegy 270 ezer hordó napi mennyiséggel marad el a koronavírus-járványt megelőző szinthez képest – nyilatkozta Hedi Grati, az IHS Markit igazgatója.
A régió olajkereskedelmi központjában az elkülönített tárolókban tartott dízelkészletek jóval az ötéves szezonális átlag alatt vannak, és egyre több raktár áll rendelkezésre.
"Szeptemberben és októberben némi erősödésre számítunk" - mondta Grati az európai dízelkeresletről, amelyhez a nyári szabadságolások után fellendülő teherfuvarozási és ipari szektorok nyújtanak támogatást.
A Maersk Tankers A/S arra számít, hogy az év utolsó három hónapjában több gázolaj fog Ázsiából Európába érkezni,
szezonálisan a finomítók karbantartása és a téli fűtőolaj iránti kereslet növekedése miatt - mondta Per Heilmann, a vállalat fuvarkereskedelmi vezetője.
Az Energy Aspects augusztus 20-i jelentése szerint Európa teljes gázolajimport-szükséglete az év utolsó három hónapjában várhatóan napi 1,23 millió hordóra emelkedhet.
A világjárványnak a légi közlekedésre gyakorolt hatása is kulcsfontosságú:
a finomítók a felesleges repülőgép-üzemanyagot a dízelgyártásba irányították.
Ha minden más tényező változatlan marad, a kevesebb repülőjárat szinte biztosan több gázolaj előállítását jelentheti. A finomítók kihasználtsága, amelyet Kína már csökkentett, szintén jelentős lehet a jövőben.