A Gellért-hegyi sikló új, kiemelkedő turisztikai célpontként segíti Budapest idegenforgalmának újjáélesztését, emellett teljesen kiváltja majd a Gellért-hegy közútjait megterhelő turistabusz-forgalmat. Ezáltal hozzájárul a levegőminőség javulásához és a városrész élhetőbbé válásához.
A belföldi és a külföldi turisták számára egyaránt különleges új célpontot kínál majd a Gellért-hegyi sikló, amelynek építése néhány hónapon belül elkezdődhet.
A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég, a Gellérthegyi SIKLÓ Kft. az előkészületek részeként egy komplex világörökségi hatásvizsgálatot készíttet azzal a céllal, hogy a fejlesztés a világörökségi szempontoknak is minden tekintetben megfeleljen. Az UNESCO 1972-ben elfogadott Világörökség egyezményének célja az emberiség kiemelkedő értékkel bíró kulturális és természeti örökségének megőrzése. Így az egyezményhez csatlakozó államok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a területükön fekvő világörökségi helyszíneket óvják és megőrzik a későbbi generációk számára is.
Magyarország területéről eddig nyolc helyszín került fel a világörökségi listára, köztük - a világ egyik legszebb panorámáját nyújtó városaként - Budapest, benne a budai Várnegyeddel, a Duna két partjával és az Andrássy úttal.
Az örökségvédelmi szempontokat követve a Gellérthegyi SIKLÓ Kft.olyan külső szakértőket kért fel a hatásvizsgálat elvégzésére, akik a tervezett felvonónak a helyszín kiemelkedő egyetemes értékeire gyakorolt hatásait komplex módon mérik fel. Ennek részeként a kulturális, történelmi, régészeti, valamint a táj- és természetvédelmi szempontokat egyaránt megvizsgálják, és tesznek további javaslatokat a beruházó részére.
A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. szakértő építészcsapata pedig immár másfél évtizede azon dolgozik, hogy megvalósulhasson a hiánypótló fejlesztés. A terveket Magyarország egyik legnagyobb építészeti hagyományokkal és műemlékvédelmi referenciákkal rendelkező építészirodája, a KÖZTI Zrt. készítette.
A Gellért-hegyi felvonó bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni, és a sikló az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon, a föld alatt fog közlekedni. Innen már egy 3-4 méter magas hídszerkezeten, a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó felső állomásig.
A beruházás építési engedéllyel rendelkezik, és folyamatban van egy, a módosuló műszaki tartalom miatt szükséges új engedélyezési tervdokumentáció készítése is. A módosítás elsődleges oka, hogy az illetékes kerületi önkormányzat ellenzi a korábban a hatóságok által kért buszparkoló megépítését az alsó állomásnál.
Ennek eredményeképp
nagyobb zöldfelület és kevesebb fakivágás mellett épülhet meg az alsó állomás környezete,
a jelenlegi terepszint fölé pedig nem fog épülni semmi.
A felvonó megépítése azt is lehetővé teszi, hogy a városrész közúti forgalmát rendkívül módon terhelő turistabuszokat kitiltsák a környező utakról.
Az idegenforgalmi főszezonban naponta átlagosan 350-400 turistabusz fordul meg a Gellért-hegyen. A rájuk vonatkozó behajtási korlátozás elrendelését követően a városrész útjai jelentős forgalomtól mentesülnek, és a levegő minősége is érzékelhetően javulni fog. A Citadella alatti busz- és gépkocsiparkoló teljes aszfaltozott területe is zöldfelületté válhat. A tervek szerint a felvonó nyomvonalán közlekedő kabinok egyszerre 50 utas szállítására lesznek alkalmasak, kevesebb mint másfél perces menetidővel. Így a sikló óránként 1200 fő feljuttatását teszi lehetővé a Gellért-hegy tetejére.
A projekt megvalósításának megkerülhetetlen részét képezi egyes fák kivágása is. A beruházásért felelős projektcég jelenleg is rendelkezik fakivágási engedéllyel, de a folyó környezetvédelmi eljárás kapcsán ezt is aktualizálja. Friss favizsgálatot is készíttetett, hogy a mai állapotokat tükrözze a dokumentáció. Ennek eredménye, hogy 94 fa kivágására kér újból engedélyt, amelyek több mint harmadát pusztán az egészségi állapota miatt is ki kell vágni. A fák pótlására azonban a projektcég közel 900 előnevelt, többször iskolázott fát ültet, a pótlás pontos helyét pedig a terület gazdái, illetve tulajdonosai, az illetékes hatóságok és kezelők fogják kijelölni.
A Gellért-hegyi sikló építésével olyan beruházást szeretnénk megvalósítani, amely a mai kor elvárásainak megfelelő fejlesztést a világörökségi értékek megóvásával viszi véghez. A sikló megépítése egyszerre szolgálja az ország, a főváros, a környezet és a helyben élők érdekeit, hozzájárul a modern és fenntartható 21. századi Budapest képének a formálásához, még vonzóbb célponttá emelve ezáltal a fővárost"
– emelte ki a Gellérthegyi SIKLÓ Kft. ügyvezetője a cég közleményében.
Történeti háttér