A beruházás óriási volumenének megfelelően a helyszíni munkálatokat végző Market Építő Zrt. nem mindennapi apparátussal van jelen a területen: 14 cölöpöző géppel, 28 toronydaruval, 136 kilométernyi cölöppel és az ország legnagyobb betonkeverőjével valósítja meg a projektet.
2021 tavaszán startolt el a 135 hektáron épülő akkumulátorgyár építése a Fejér megyei Iváncsán, a projekt 2025-ben válhat teljessé. A Market az első ütem keretében mintegy 81 milliárd forintnyi munkát végez el mintegy 80 hektáron. A munkálatok során 28 toronydaru látja el a magasépítési feladatokat, a cölöpözést rekordszámba menően 14 géplánccal végezték. A projekt megfelelő haladásáról és a kellő mennyiségű beton biztosításáról az ország legnagyobb mobil betonkeverője gondoskodik, amellyel óránként akár 17 betomixer is megtölthető. A beruházásnak köszönhetően Magyarország európai és világszinten is az elektromobilitás és az autóipar meghatározó szereplőjévé válhat.
A 135 hektáron elhelyezkedő új létesítmény a koreai vállalat legnagyobb európai gyáraként épül meg.
A vállalat komoly versenyben nyerte el a gyárépítést, többek közt japán, osztrák és magyar cégekkel versenyezve a munkáért. Ez is jól mutatja, hogy a Market nemzetközi viszonylatban is komoly szereplő: professzionalizmusával, műszaki és technológiai apparátusával, szakmai hozzáállásával, eltökéltségével, nem utolsósorban pedig a határidők teljesítésének tekintetében is.
A fejlesztéseknek köszönhetően az SK Innovation autóipari akkumulátorgyártó kapacitásai rövid időn belül megsokszorozódnak, ezáltal Magyarország és Európa elektromos mobilitásban betöltött szerepe is felértékelődik a következő években.
Az új akkumulátorgyár megvalósítása három ütemben történik, valamennyi ütem több részegységből épül fel. Az első ütemben egy évi 30 GWh gyártási kapacitású, lítiumion-akkumulátor előállítására alkalmas gyár, és egy évi 48 MW (megawatt) hőteljesítményű, gázüzemű tüzelőberendezés – négy gázkazán és egy gőzkazán – létesül, melyek várhatóan 2023 júniusára készülnek el.
A beruházás első ütemének összértéke 800 millió euró (kb. 270 milliárd forint),
amiből a Market Építő Zrt. közel 240 millió eurónyi (mintegy 81 milliárd forintnyi) munkát nyert el, amely magába foglalja a 80 hektáron végzett nagytömegű földmunkákat, a cölöpalapozást, a szerkezetépítést, továbbá út- és közműépítési, illetve kertészeti munkálatokat, ezen kívül több épület kivitelezésénél összesen mintegy 254.000 négyzetméter hasznos alapterület építészeti kialakítását.
Tekintse meg fotógalériánkban az építkezést!
A nagytömegű földmunkák már véget értek, augusztusban pedig
befejeződött a cölöpözés is, amit Magyarországon rekordszámba menően 14 géplánccal fúrtak.
Nem csak a cölöpöző gépek száma igazi csúcsteljesítmény, de az általuk lefúrt cölöpök száma is: a területen összesen 136 kilométernyi cölöppel, három hónap alatt biztosították az épületek kivitelezését.
A földmunkagépek számát tekintve csúcsidőben összesen 38 darab kotrógép, 10 darab dózer és 105 darab tehergépkocsi dolgozott a helyszínen, hogy időre sikerüljön a nagytömegű földmunkák részprojektjét teljesíteni.
A projekt csúcsidőszakában – tehát 2021. november és 2022. március között – összesen 28 toronydaru látja majd el a magasépítési feladatokat. Az épületeknél összesen 118 ezer köbméternyi előregyártott szerkezetet használnak fel, a felhasznált acélszerkezet tömege a projektnél pedig 3800 tonnát tesz ki. A lépcsőházak összmagassága pedig 483 méter lesz.
A területen az ország legnagyobb mobil betonkeverője biztosítja a munkálatok megfelelő ütemű haladását és a kellő mennyiségű beton biztosítását: ennek fő üzeme óránként 140 köbméternyi beton előállítását teszi lehetővé, segédüzeme pedig óránként további 70 köbméternyi betont tud biztosítani. Az MCM Beton mobilüzeme mindössze 5 nap alatt üzembe helyezhető, a legmodernebb technológiának köszönhetően pedig óránként akár 17 betonmixer is megtölthető.
A mobilüzemmel a környezetet is sokkal kisebb terhelésnek van kitéve: ennek köszönhetően óránként csak 7,2 kilométert kell megtenni, míg ennek hiányában a 30 kilométerre lévő üzemből, 720 kilométer többletfogyasztással lenne terhelve a környezet. A mobilkeverő napi 2.100 liter, éves szinten 525.000 liter üzemanyag-megtakarítást és ennek megfelelő károsanyag-kibocsátást jelent.
Jelenleg mintegy 300 fő dolgozó vesz részt a projekten, de a projekt csúcsidőszakában ez a szám el fogja érni az 1.100-1.200 főt is.
Ekkora volumenű munka ennyi idő alatt korábban még sosem készült el Magyarországon.
A világpiaci mércével is jelentős anyavállalat Dél-Korea legnagyobb energetikai és vegyipari csoportja, amelynek az első két európai üzeme is Magyarországon – ezen belül Komáromban – működik.
A harmadikként induló iváncsai termelőegység közvetlenül 2.500 új munkahelyet fog teremteni, és számos helyi és régióbeli vállalkozás életére lesz hatással.
A vállalat Battery üzletága Komáromban létesítette első európai egységét. Az SK Battery Hungary üzemében elektromos járművek akkumulátoraihoz használatos lítium-ion akkumulátorcellák, modulok és packek készülnek. A második, szintén komáromi gyártóegység építése már befejeződött. A két üzem 7,5, illetve 9,5 GWh (gigawattóra) termelési kapacitását az új gyár 30 GWh nagyságú éves termelése egészíti ki a beruházás lezárultával. Komáromban jelenleg 1.300-an dolgoznak a dél-koreai vállalatnál, ami a Daimlernek és a Volkswagennek szállít be alapvetően.
A vállalat a stratégiai terve szerint 2025-ig 125 GWh termelési kapacitást szeretne elérni, melynek jelentős részét a magyarországi üzemek fogják adni. Az iváncsai gyáregység 70 kWh-s átlagos teljesítménnyel és 400 kilométeres hatótávolsággal számolva évente mintegy 430.000 darab elektromos autó gyártását teszi majd lehetővé.
Az iváncsai gyár 30 GWh éves gyártókapacitása egyben azt is jelenti majd, hogy hozzávetőlegesen 600 ezer elektromos autó (darabonként 50 KWh-s akkumulátorral számolva) előállításához elegendő akkumulátort gyárthatnak majd az SK Innovation harmadik magyarországi üzemében.
A beruházás nem csak a dunaújvárosi régió és Fejés megye fejlődéséhez járul hozzá a közvetlen munkahelyteremtésen és a vállalkozások fejlesztésén keresztül, de egész Magyarországot is felhelyezi az elektromos mobilitás térképére. A kormány a beruházás sikeres megvalósítása érdekében egy komoly infrastrukturális és energetikai fejlesztési programot hajt majd végre a Dunaújvárosi járásban, és az új akkumulátorgyár megépítéséhez az állam jelentős támogatást fog nyújtani.
A beruházás a kivitelezési, út- és közműépítési, valamint kertészeti munkákkal együtt 2025-ben válhat teljessé.
Videón az építkezés: