Szeptember 10-e volt az öngyilkosságok megelőzésének világnapja, ennek apropóján merült fel sokakban a kérdés, vajon elegendő segítséget kapnak a világjárvány miatt már amúgy is nagy nyomás alatt álló, lelki problémákkal küszködő tengerészek?
Kiderült ugyanis, hogy
a hajókon elkövetett öngyilkosságok száma soha nem látott mértékben megugrott idén.
"A tengeren elkövetett öngyilkosságokról, és általában a mentális egészségről beszél a szaksajtó, de az iparág és különösen a kormányok nem foglalkoznak érdemben ezzel a problémával" – jelentette ki Frank Coles, a Transas és a Wallem Group korábbi vezérigazgatója.
A tengerészek egészsége nagyon is háttérbe szorul ebben az iparágban"
- tette hozzá.
A probléma pedig nem csak a kereskedelmi tengerhajózást sújtja.
Tavaly júliusban az amerikai haditengerészethez köthető hír volt, hogy a USNS Amelia Earhart utántöltő hajó civil tisztje a hídról a vízbe vetette magát, és azonnal meghalt.
Az elmúlt évtizedekben egyetlen szervezet sem fektetett többet a PTSD, vagyis a poszttraumás stressz, a mentális egészség és az öngyilkosság megelőzésébe, mint az amerikai hadsereg,
de annak ellenére, hogy világszínvonalú fiziológusok álltak rendelkezésre a nap 24 órájában, itt is elkövették ugyanazt a nagy hibát, amit más szervezetek is: figyelmen kívül hagyták a tengerészek mentális egészségi állapotát.
Ahogy erről a Daily Beast hírportál beszámolt, az Egyesült Államok haditengerészetének kötelékében mintegy 5.500 civil is szolgál, akik értelemszerűen nem katonák, hanem hivatásos tengerészek, és megbízási szerződéssel látják el feladataikat a világ minden táján. A koronavírus-járvány eddigi legdurvább időszakában, tavaly ősszel, egyikük azután lett öngyilkos, miután közölték vele, hogy még legalább két hónapig a tengeren kellett volna maradnia.
Az amerikai haditengerészetnél és hadseregnél történt több tragikus incidens a Veteránügyi Minisztériumban (VM) is megszólaltatta a vészcsengőt, ahol azzal a javaslattal álltak elő, hogy a következő pénzügyi évben 682 millió dollárral többet fordítson a kormány a mentális egészségügyi problémák kezelésére. A civil tengerészek azonban nem vehetik igénybe a VM támogatását, mert a Pentagon nem hajlandó veteránnak minősíteni őket.
A legtöbb amerikai szövetségi állam és a világ számos országa rengeteg pénzt fektet a mentális egészségügyi programokba, ezekből azonban a tengerészek folyamatosan kimaradnak. Ezért a hajózási társaságok felelőssége, hogy kiálljanak a tengerészek szárazföldi támogató hálózatokhoz való hozzáférése mellett, és minél több pénzt fordítsanak az olyan magán mentális egészségügyi programokra, amelyek a tengerészekre nehezedő különleges stressz kezelésére fókuszálnak.
"Az olyan vállalatok, mint a Shell, említést tesznek erről a biztonsági konferenciáikon" - mondta Coles. "De miközben a tulajdonosok képviselői bólogatnak és fogadkoznak, hogy foglalkozni fognak ezzel a problémával, valójában nem történik semmi" - tette hozzá.
Ezért feltehető a kérdés: ha az amerikai haditengerészet nem tudja megakadályozni egyes tengerészeinek öngyilkosságát a tengeren, akkor mit tehetnek a hajózási társaságok?
"A hajózási társaságoknak nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk az öngyilkosságok megelőzésére" - mondta Charles Watkins, a Mental Health Support Solutions (MHSS) ügyvezető igazgatója és klinikai pszichológusa. "Többet tehetnének azáltal, hogy tudatosítják, beszélnek róla, és megtörik az öngyilkossággal kapcsolatos aggodalmak felvetésének tabuját".
A nap 24 órájában professzionális mentálhigiénés támogatást nyújtó vállalat azt tapasztalta, hogy
2021 áprilisa és júniusa között 60 százalékkal nőtt a tengerészektől fogadott hívásaik száma.
A felmerült problémák között szerepelt a szorongás, a zaklatás vagy a különböző kultúrákkal vagy nemzetiségekkel kapcsolatos korlátozott tapasztalatokból eredő legénységi konfliktusok.
"Életbevágóan fontos, hogy lehetőséget kínáljunk az embereknek arra, hogy beszéljenek a problémáikról – miközben tudatosítjuk bennük, hogy milyen segítség áll rendelkezésükre" - mondta.
Az Egészségügyi Világszervezet statisztikái szerint évente több mint 700.000 ember dönt az öngyilkosság mellett világszerte,
a leggyakrabban igénybe vett módszerek közé tartozik a növényvédő szerek lenyelése, akasztás és a lőfegyverek használata.
Watkins szerint az öngyilkosság a negyedik vezető halálozási ok a 15-19 évesek körében, és ezzel az ijesztő ténnyel a fiatal kadétokkal dolgozó hajózási vállalatoknak is tisztában kell lenniük.
Ennek pedig különösen nagy jelentősége van most, a koronavírus-járvány idején, amikor az egész tengerhajózási szektor, különösen az árufuvarozás, hatalmas nyomás alatt áll. Az Origo részletesen írt korábban arról, hogy milyen jelentős hatása van a koronavírus-járványnak erre a szektorra:
A konténerek és a szállítás drágul, a határidők hosszabbodnak, az egész szektort nagy terhelés éri. Amikor világszerte jellemzővé vált a kijárási tilalom, hirtelen az egekbe szökött az online megrendelések száma, és ezen megnövekedett tételszámok házhozszállítására egyre kevesebb idő állt rendelkezésre, ami hatalmas lelki terhet rótt a hajók legénységére, akiknek sokszor a viharos időjárás is késleltette a célba érését. A helyzet és a körülmények pedig azóta sem javultak érdemben.
Az is növelte az elszigeteltség, a depresszió érzését, hogy
a koronavírus-járvány miatt hosszú ideig ragadtak karanténban a fedélzeten a tengerészek, akik a megnövekedett szolgálati idő alatt fizikailag és mentálisan is nagyon kimerültek.
Sőt, ahogy az Origo a kirívó esetről beszámolt, a közelmúltban egy olasz konténerhajó hónapokig cirkált a tengeren, fedélzetén a koronavírusban elhunyt kapitány holttestével, miután a legénységtől eredeti úti célján megtagadták a partraszállást.
Sok tengerész állapota pedig munkavégzésükre is rányomhatja bélyegét, ezáltal pedig az egész iparág teljesítményére is. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) adatai szerint jelenleg is
több tízezer tengerészt érint a tengeren ragadás problémája,
az, hogy szerződéses idejükön túl kell hogy dolgozzanak a hajókon, mivel a cégek jelentős része a koronavírus terjedése miatti aggályok okán, inkább a fedélzeten tartja a munkavállalók egy részét, minthogy cserélje azokat. További problémát jelent, hogy a legénység cseréjére vonatkozó egységes protokollok is hiányoznak.
Szakértők véleménye szerint az öngyilkosságok számának csökkentésére kidolgozott stratégiák csak akkor lehetnek hatékonyak, ha a tengerészek biztonságban érzik magukat a rendelkezésre álló mentális egészségügyi erőforrásokhoz való hozzáférés és azok igénybevétele terén.
A járvánnyal kapcsolatban az oltások megszervezése továbbra is a hajóüzemeltetők egyik legfontosabb prioritása.
További jó hírt jelent az, hogy a cégek közül mind többen, mind hangsúlyosabban figyelnek oda tengerészeik mentális egészségére, és dolgoznak annak megőrzésére hivatott programok bevezetésén.
Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116 123 ingyenes lelkielsősegély-számot, vagy keresse fel a suicidprevencio.hu weboldalt!
Ha ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116-123 ingyenes lelkielsősegély-számot, vagy keresse fel az ongyilkossagmegelozes.hu weboldalt!