Andreas Stöckle elmondta, szerződés szerint 2022. július 17-én el kell kezdeniük a termelést, először tíz gépen, amihez körülbelül 15 szakképzett munkásra lesz szükségük. Felvettek már 25 mérnököt, akiknek a szakirányú továbbképzése is befejeződött, ők jelenleg egy békéscsabai bérelt irodában dolgoznak, amíg a gyár várhatóan jövő tavaszra elkészül Gyulán.
Újabb gépek majd jövő szeptemberben, harmadik körben pedig 2023 elején érkeznek, így felfutó rendszerben,
várhatóan 4-5 év alatt érik el a teljes kapacitást, akkorra 200-250 munkavállalót terveznek alkalmazni.
Az MTI kérdésére válaszolva hangsúlyozta, magyar munkavállalókban gondolkoznak, akikkel "eddig nincsenek rossz tapasztalataik". Hozzátette, hogy nem terveznek toborzó kampányokat indítani Romániában.
Andreas Stöckle kifejtette, a Békéscsabai Szakképzési Centrum (BSZC) Trefort Ágoston Technikum és Szakképző Iskolában - ahol pénteken éppen nyílt napot tartottak a leendő diákoknak - hamarosan létrejövő Airbus Légi- és Gépipari Képző Központból, "az akadémiáról" folyamatosan kerülnek majd ki azok a munkavállalók, akiket alkalmazni tudnak.
Korábbi közlés szerint a központ közel 2,2 milliárd forintból jön létre, ennek felét gépek és eszközök beszerzésére fordítják.
Balogh Csaba, a központ vezetője a nyílt napon elmondta, a központ Európában is egyedülálló lesz abból a szempontból, hogy olyan termelő- és forgácsológépeken tanulhatják a diákok a programozást, a méréseket, az anyagvizsgálatot és akár a javítási-karbantartási folyamatokat is, amelyeken később a gyárban dolgozni fognak.
A központ egyik részén kifejezetten a gép- és alkatrészgyártás technológiai ismereteit lehet elsajátítani,
másik része egy felületkezelő tanműhely lesz, ahol már építik az Európában is egyedülálló galvanizálósort.
Az akadémián a speciális szakirányú továbbképzések kétéves alapképzésekre épülnek rá, a majd ott oktató tanárok jelenleg is továbbképzésen vannak Franciaországban - közölte.
Balogh Csaba az MTI kérdésére válaszolva kifejtette, a speciális gépeken egyszerre maximum 12 személy képzését tartja megvalósíthatónak; a képzések 3-6 hónaposak lesznek, így "nyárra már kijöhet az első végzett csoport", akik akár el is kezdhetik a munkát a jelenleg is épülő Airbus-gyárban.
Megjegyezte, a központ nemcsak az Airbus számára képez munkavállalókat, hanem a megye többi jelentős fémipari cégének, a Csaba Metálnak, a Linamarnak vagy a Lovász Forgácsolóüzemnek is.
Andreas Stöckle a nyílt napon megjelent érdeklődőkkel megosztotta,
az Airbus piacvezető a polgári helikopterek gyártása terén,
2020-ban a piac 48 százaléka volt az övék. Jelenleg világszerte nyolc országban van telephelyük, a kilencedik lesz a magyarországi, Gyulán, ahol az európai repülőgépgyártó helikoptereinek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak majd precíziós alkatrészeket.
Görgényi Ernő (Fidesz-KDNP), a beruházásnak helyet adó Gyula polgármestere közösségi oldalán a napokban közölte, a 13 ezer négyzetméter alapterületű alkatrészgyár mellett már épül a 3.100 négyzetméteres felületkezelő üzem is.
Hozzátette, a gyárba már felvett mérnökök az ideiglenes telephelyen egyes gépeket már beüzemeltek, és ezeken elkészítették az első mintadarabot, egy alkatrészt, amilyenből jövő nyártól több ezer darabot gyártanak majd.