A kelet-szudáni beja törzsek tagjai az elmúlt hetekben számos autópályát lezártak, nem működhetnek továbbá a Vörös-tengeri kikötők (így a legfontosabb Port Szudán sem),
tiltakozásul az ellen, hogy szerintük a régió nem rendelkezik kellő súlyú politikai hatalommal, és az itt élők nagyon rossz gazdasági körülmények között tengődnek.
A kabinet elismerte a kelet-szudáni törzs jogát a békés tiltakozásra, egyúttal azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a szudáni kikötők és a keletet az ország többi régiójával összekötő autópályák forgalmának akadályozása az összes szudáni érdekét sérti.
A kormány ígéretet tett arra, hogy politikai megoldást keres az égető kelet-szudáni problémákra, azonban
felszólította a tüntetőket, hogy mihamarabb kezdjenek párbeszédet a kormánnyal.
A tiltakozók a múlt hónapban már beleegyeztek abba, hogy a tengeri kijárattal nem rendelkező Dél-Szudánból egy Vörös-tengeri terminálon keresztül újrainduljon a nyersolajexport. A dél-szudáni Köztársaság 2011. július 9-e óta független kelet-afrikai ország, ez a kontinens legújabb állama. Továbbá ez a világ egyik legelmaradottabb országa.
Szudán kőolajkészletének többsége Dél-Szudán északi határvidékén található,
azonban az exporthoz szükséges csővezetékek és olajfinomítók (ide értve Port Szudán kikötőjét is) északon vannak, ami kölcsönös gazdasági függőséget jelent.
Ugyanakkor azonban egy olyan csővezeték lezárását is kikényszerítették, amely a fővárosba, Kartúmba szállítja az importált nyersolajat.