A magyar ló történetét négy korszakra szokták osztani, amelyek a következők: a honfoglalás korabeli magyar ló kora, az arab ló hatásának korszaka, a spanyol ló divatja és az angol telivér korszaka.
Közismert történelmi tény, hogy honfoglaló őseink lovakon törtek be a Kárpát-medencébe, és kalandoztak még tovább Nyugat felé. Ennek alapján minden magyar ember büszkén állíthatja, hogy a magyarok igenis ősi lovas nemzetnek számítanak.
Árpád még ménest is alapított a mai Csepelen, és utódai is fontosnak tartották a lótenyésztést, de a tatárjárás véget vetett ennek a korszaknak és a korabeli lótenyésztés felvirágzásának.
Az Otpédia írása ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy később az Anjouk próbálták feltámasztani a lótenyésztést: lovagi tornák, vadászatok sztárjai lettek a magyar tenyésztésű lovak. De ennek a korszaknak is vége lett, amikor a török seregek elfoglalták az ország jelentős részét.
A törökök kiűzése után erős és délceg spanyol lovakat hozattak a birodalomba a mozgékony, de kisebb magyar lovak helyett. A Rákóczi-szabadságharc azonban újra a töredékére csökkentette a hazai lóállományt, viszont a spanyol örökösödési háború ráébresztette az uralkodókat, hogy mekkora jelentősége van a hadilónak.
A Múlt-kor történelmi visszatekintése szerint államilag irányított lótenyésztéssel Mária Terézia és II. József idején találkozhatunk először. A hadiló, a korabeli harckocsi fontossága miatt a császárnő, majd fia rendeletekkel kezdtek a lótenyésztés alapjainak megreformálásába, külföldi szakembereket hoztak.
II. József 1784-es rendeletével, Csekonics József vezetésével létrehozta a mezőhegyesi császári ménest, majd Bábolnán és Erdélyben is magas minőségű lótenyésztés kezdődött.
A lovak nemesítése az egész ország érdeke volt, hiszen mind a mezőgazdasági munkákra, mind teherfuvarozásra, mind pedig a harctéren igen sok lovat használtak, tehát a jó lónak gazdasági, katonai értéke egyaránt volt.
A telivértenyésztés hazai megalapítója gróf Széchenyi István.
1815 őszén a korabeli arisztokrata ifjak szokásához híven, Wesselényi Miklóssal tanulmányi és információszerzési céllal körutazást tettek Angliában, és angol méneket hoztak Magyarországra.
A lótenyésztés és -nemesítés elősegítésére Ferenc József még 1857-ben megalapította az úgynevezett Császár-díjat.
1868-ban a méneseket a magyar kormány államosította: magyar-osztrák vegyes bizottság szállt ki Mezőhegyesre az ingó- és ingatlanvagyon számbavételére. A magyar bizottság vezetője Kozma Ferenc volt, aki a következő évtől megkezdte a méntelepek újjászervezését: Bábolnán tiszta arab, Kisbéren telivér angol, Mezőhegyesen, valamint Fogarason többféle kitűnő fajtát hozott be, és nemes fajokból elárasztotta az országot elsőrendű ménlovakkal.
Az 1885-ös országos kiállításon rendezett lókiállítás a maga nemében páratlan volt Európában.
A magyar ló mindig keresett fajta volt kontinensszerte.
Eközben Ausztriában gyakorlatilag megszűnt a lótenyésztés, majd Magyarországon is hanyatlani kezdett, és a "nagyüzemi" helyett inkább népies tenyésztés folyt. Hiába állt át az osztrák-magyar hadsereg kizárólag a magyar lovakra, egy furcsa helyzetből adódóan a haszon a kereskedők kezében összpontosult.
Azok a tisztek, akik a lovak beszerzésével voltak megbízva, vagyoni felelősséget viseltek a megvett lovak után, ha a lóval valami mégsem stimmelt. A kereskedők az ilyen lovakat visszavásárolták, a parasztok viszont nem, ezért a tisztek szinte csak a kereskedőktől voltak hajlandók vásárolni.
Ennek a rendszernek a megszüntetése és a katonai lovak tenyésztése érdekében sikerrel küzdött a parlamentben gróf Széchenyi Aladár. Ekkor a lótenyésztést tekintve szerencsés évtizedek következtek az I. világháborúig.
1913-ra a világ lóállományát tekintve Magyarország a 6. helyen állt, ami azt jelentette, hogy ezer lakosra 110 ló jutott.
A világ nagy részén hiány volt a megfelelő katonalovakból, magyar lovakat szállítottak például az olasz hadseregnek is. Ebben az időszakban a lótenyésztés jelentős mértékben hozzájárult az ország GDP-jéhez.
Ennek a fellendülésnek a közelgő háborús készülődés vetett véget, mivel megtiltották, hogy lovakat exportáljanak azokba az országokba, amelyek később esetleg éppen az ellenségeink lehetnek.
Bár a Horthy-korszakban a magyar lótenyésztés újra a csúcsra jutott, és az ország Európa legnagyobb lószállítója lett, a hadászatban a lovak szerepét egyre inkább átvették a gépek,
és a motorizáció végképp kiszorította a lovakat a hadszíntérről. Ezzel párhuzamosan pedig az egész ágazat gazdasági jelentősége is jócskán visszaesett, és a hazai lótenyésztés aranykora ezzel lezárult.