Az Öngondoskodási Index eredményei alapján a lakosság anyagi helyzetét érzékenyen érintette a koronavírus járvány, illetve az ahhoz kapcsolódó gazdasági bizonytalanság, ugyanakkor már mérhető volt a harmadik hullámot követő nyitás kedvező hatásai. Amíg tavaly még a megkérdezettek 35 százaléka válaszolta, hogy a járvány időszakában romlott az anyagi helyzete, addig idén ez az arány 27 százalékra csökkent, 11 százalék pedig úgy vélekedett, hogy az elmúlt másfél évben kifejezetten javult az anyagi helyzete. Azon háztartásokból, ahol valaki elveszítette a munkáját a járvány alatt, vagy a háztartás valamely kereső tagjának csökkent a fizetése,
a válaszadók közel kétharmada nyilatkozott idén úgy, hogy nagyjából, vagy teljes mértékben visszaállt a háztartásuk korábbi jövedelemszintje.
Az ő körükben leginkább a kiadáscsökkentés, és a megtakarítások segítettek átvészelni a nehéz időszakot.
A legfrissebb Öngondoskodási Index kutatás eredményeiből az is kiderült, hogy
a magyar lakosság 18 százaléka halmozott fel kisebb-nagyobb megtakarított összegeket annak következtében, hogy a korlátozások miatt kevesebbet tudott utazni, szórakozóhelyre járni vagy épp kulturális programon részt venni.
A „kényszermegtakarítók" több mint fele válaszolta, hogy az így összegyűjtött összeget szeretné a következő időszakban befektetni, vagyis lépést szeretne tenni a tudatos öngondoskodás felé.
„Az elmúlt tíz évben megfigyelhettük, hogy amíg az öngondoskodáshoz kapcsolódó attitűdök csak lassan változnak, addig a hirtelen hatásokra a lakosság gyorsan reagál. Azt láttuk, hogy valószínűleg a járvány miatt is tudatosabbá, óvatosabbá váltak a magyarok: idén már a megkérdezettek 37 százaléka válaszolta azt, hogy jobban odafigyel a kiadásaira." – mondta el Kovács Antal, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese.
Az óvatosságot és a tudatosság lassú erősödését alátámasztja, hogy a megkérdezettek többsége a korlátozások feloldása után sem kezdett „bosszúköltésbe",
vagyis nem törekedett arra, hogy a kiesett élményeket túlköltéssel kompenzálja. Azok, akik a nyitás óta többet költenek, elsősorban az árak emelkedésével indokolják ezt, nem a fokozott élménykereséssel.
„Örömmel tapasztaltuk, hogy tudatosabbak lettek a válaszadók, hiszen több mint felük, akik úgy nyilatkoztak, hogy a járvány alatt tudtak pénzt félre tenni, nem tervezik elkölteni azt, hanem inkább feltöltik vele a pénzügyi éléskamrájukat, azaz pénzpiaci megtakarítási termékbe fektetik" - emelte ki Kovács Antal.