A cikk emlékeztet, hogy az év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést az autóiparban. Példaként a VW Groupot említik: a világ egyik legnagyobb autógyártója októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban. Mint a lap írja,
az elemzők egy része azt várja, hogy jövő év második felére rendeződnek a problémák, de vannak olyan vélemények is, melyek szerint a nyersanyaghiány végigkíséri az elektromos autókra való átállás folyamatát.
Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság. Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatóját idézik, aki szerint az e-autó-akkumulátorokhoz fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos, a platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül - figyelmeztetett Lichtblau az Automobilwoche.de lapnak nyilatkozva.
A tanulmányt megrendelő Bajor Gazdasági Szövetség (VBW) szerint a más országokkal kialakított nyersanyagpartnerségek előmozdítását kell szorgalmazni. A másik mód, hogy a függőség csökkentése érdekében az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk.
Eközben az akkumulátorgyártás várható felfutására jelentős erőfeszítésekkel készülnek piaci szereplők. A svéd akkumulátorcella-gyártó, a Northvolt és a portugál energiatermelő Galp Energia közös vállalkozásban állapodott meg a legnagyobb európai lítiumfeldolgozó üzem megépítéséről.
A két vállalat egy ötven-ötven százalékos vegyesvállalatot hoz létre, amely a jövőben évente 35 ezer tonna alapanyagot állít elő lítiumion-akkumulátorokhoz. Az üzem a tervek szerint 2026-ban kezdi meg működését.
A hatalmas projektbe 700 millió eurót akarnak befektetni a cégek. Közvetlenül az üzemben 1500 munkahelyet hoznak létre. A Northvolt saját magának akarja biztosítani a jövőbeni éves lítiumtermelés felét, míg a többit más akkumulátorgyártóknak kívánja értékesíteni. A Northvoltot 2016-ban alapították a Tesla korábbi vezetői, és azóta kiterjedt együttműködési szerződéseket írt alá többek között a Volvóval, a Volkswagennel és a BMW-vel.