Az okostelefonok terjedésével a rajtuk bonyolított vásárlások is egyre népszerűbbek. A mobilkereskedelem (m-kereskedelem), vagyis a mobiltelefonokon keresztüli vásárlás és fizetés pedig ma már hatalmas piacnak számít, és az elemzők szerint a növekedés nem is fog megállni a következő években.
Az amerikai piacon például 2025-re az m-kereskedelem megduplázhatja a jelenlegi piaci részesedését a kiskereskedelmi forgalom egészében
– írja a Visual Capitalist összefoglalója.
Fontos azonban, hogy az m-kereskedelem három alapvető területből áll össze. Az egyik a klasszikus mobilos vásárlások piaca. Ide tartoznak a vásárlási applikációk, a kifejezetten erre tervezett weboldalak, valamint azok a közösségi média platformok, melyekbe vásárlási funkciót is építettek.
A másik nagy terület a mobilbankolás. Ez szinte teljesen megegyezik az online bankolással, a különbség csupán annyi, hogy a felhasználó egy mobilos applikáción keresztül kezeli a számláját.
Végül a harmadik nagy terület a mobilfizetéseké. Ide tartoznak a mobilpénztárcák, az érintésmentes fizetés vagy a pénztranszferek rendszere.
Az m-kereskedelem tehát az elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem) egyik eleme, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy bármilyen terméket megvegyenek és eladjanak, bárhol, az okostelefonjuk segítségével.
A mobilos kereskedelem pedig egyre nagyobb részesedést képvisel az e-kereskedelem egészében. Idén májusban a teljes, globális elektronikus kiskereskedelmi forgalom 65 százalékát adta.
Ebben azonban jelentős eltérések mutatkoznak az egyes régiók között. Az ázsiai csendes-óceáni térségben különösen népszerű az m-kereskedelem, itt a teljes e-kereskedelmi forgalom 79,7 százalékát ez adta.
Ezzel szemben Nyugat-Európában, illetve Közép- és Kelet-Európában az arány csupán 48,8 és 45,5 százalék volt. Észak-Amerikában viszont még alacsonyabb, mindössze 38,2 százalékos volt az aránya.
A mobilos kereskedelem ázsiai népszerűsége mögött két alapvető tényező áll. Az egyik, hogy a térség fogyasztói között nagyon sok a fiatal, technológiailag tudatos vásárló. Az ázsiai csendes-óceáni térség lakosságának 19 százalékát adják a 15-24 év közti fiatalok. A másik fontos tényező a térség digitális versenyképessége a világban – különösen Kínában –, ami szintén segíti az m-kereskedelem gyors elterjedését a régióban.
Jóllehet, regionálisan eltérő növekedési ütemet mutat az m-kereskedelem, a piaci elemzők szerint általában jelentős bővülés előtt áll a szektor a következő években.
Egy kutatás szerint a következő öt évben a globális m-kereskedelmi piac összesített mérete elérheti a 2700 milliárd dolláros szintet, durván 34 százalékos éves növekedési ráta mellett.
Ez a növekedési ütem pedig azt jelenti, hogy a vállalatoknak is tartaniuk kell a tempót. A következő években a mobilos kereskedelem az egyik legfontosabb trend lehet, és számos cég számára kulcskérdés lesz, hogy képes lesz-e alkalmazkodni.