Az elektronikai cikkek, a közművek és a napelemeket gyártó vállalatok is erősen megérzik a fontos ipari fémnek számító ón drágulását. A nyersanyag világpiaci ára ugyanis közel duplájára emelkedett a tavalyi szinthez képest, és ha az év végéig kitart a drágulás, akkor az ón több mint 30 éve nem látott áremelkedéssel zárhatja a 2021-es évet – írja a Mining.com.
A fenti szektorok mellett pedig az autóipar számára is egyre nagyobb nyomást jelent az ón drágulása.
Az autógyártók ugyanis különböző bevonatok, csapágyak, fékbetétek és akkumulátorok előállításához használják a nyersanyagot. A fém áremelkedése pedig csak kiegészíti a chiphiányból adódó költségnövekedést, valamint az olyan nyersanyagok drágulását, mint az alumínium vagy a magnézium.
Az elsősorban forrasztóanyagként használt ón drágulása idén felülmúlta a többi ipari fém teljesítményét, ahogy a londoni tőzsdén több mint 90 százalékot emelkedett az árfolyama.
Ilyen mértékű drágulásra pedig 1989 óta nem volt példa
– abban az évben indult újra a kereskedés a fémmel, négy évvel azt követően, hogy a Nemzetközi Óntanács összeomlása miatt felfüggesztették.
A fém tonnánkénti árfolyama a múlt héten először emelkedett 40.000 dollár fölé a londoni tőzsdén. Közben Kínában (amely a világ legnagyobb finomított ón piaca) idén 100 százalék körüli drágulás tapasztalható.
A globális értékláncban pedig nagyon kevés olyan terület van, ahol a szereplők ne éreznék meg az ón ilyen mértékű drágulását – mondta Willis Thomas, a CRU vezető tanácsadója.
A szakértő hozzátette, a további áremelkedés valószínűleg a napelem-gyártással foglalkozó vállalatokat érintené a legsúlyosabban, mivel ők tudják a legkevésbé áthárítani a fogyasztókra a többletköltségeket.
Ráadásul az iparágban az ónkereslet is lendületesen bővül. A Nemzetközi Ónszövetség kínai képviselője, Cui Lin szerint a napenergia-szektor ónkereslete idén már elérheti a 15.000 tonnát, miközben 2019-ben a kereslet még csak 8000 tonnát tett ki. A szervezet előrejelzése szerint a globális ónkereslet 2021-ben 7,2 százalékkal emelkedhet, miután tavaly 1,6 százalékos csökkenést mértek – elsősorban a koronavírus-járvány hatásai miatt.
Az is támogatja a drágulást, hogy a londoni értéktőzsde (LME) által bejegyzett raktárakban 1989 óta nem látott alacsony szinten állnak a készletek – novemberben mindössze 1365 tonnát számoltak.
Mindeközben a kínálati oldalon is komoly fennakadások tapasztalhatók. Mianmarból például a járványügyi korlátozások miatt akadoznak a Kínába irányuló ércszállítmányok, ami visszafogja a kínai ónkitermelést. Ez annak ellenére is súlyos probléma a kínálati oldalon, hogy a kínai kibocsátás az idei év első 10 hónapjában 15,1 százalékkal nőtt.
Emellett a finomított ón harmadik legnagyobb gyártójának számító Malaysia Smelting Group 2020-ban vis maiort jelentett a szállításokra, Indonézia pedig 2024-től megtiltja az ónexportot.
Az ón drágulása és a kínálati oldal nehézségei tehát világszerte számos iparágnak jelentenek súlyos problémát. A piaci szereplők pedig egyelőre bizonytalanok azzal kapcsolatban, hogy a járvány utáni időszakban milyen mértékben normalizálódhat a helyzet. Egyelőre annyi látszik, hogy az ón drágulása csak tovább fokozza a globális feldolgozóipar nehézségeit.