A Don Barton kaliforniai csomagolóüzemében majdnem a plafonig érnek a friss kaliforniai diót tartalmazó zsugorfóliázott dobozok, ezeket Európában a karácsonyi sütéshez, Ázsiában pedig az újévi ünnepséghez használnák fel – ahogy eddig minden évben.
A globális ellátási láncok válsága és a kikötők túlzsúfoltsága miatt idén azonban ez az alapanyag valószínűleg jó sok késéssel érhet partot és kerülhet a boltok polcaira.
A szállítási és ellátási lánc problémái az Egyesült Államok nyugati partvidékének mezőgazdasági termelőit sújtják a leginkább, akik az év végi ünnepségeken népszerű különleges termények, például gyümölcsök és diófélék egyik fő globális beszállítói.
A gyakorlatban ez a probléma abban mutatható ki, hogy a hajók, amelyek átvennék és elszállítanák a Don Barton-féle diókat Sacramento-ban, vagy kihagyják az oaklandi kikötőt, ahová a diót általában exportálják (innen szállítanák tovább), vagy pedig olyan furcsa, váratlan időpontokban érkeznek, amelyek megnehezítik, hogy a termékek a hajókra jussanak.
Jelenleg kevesebb, mint a felét szállítjuk annak, amit az évnek ebben az időszakában kellene és lehetne, egyszerűen azért, mert nem áll rendelkezésre megfelelő felszerelés"
– nyilatkozta a külföldre szánt dobozokkal megrakott raklapok között állva Barton.
A hajók a Seattle-ben és Tacomában található északnyugati tengeri kikötőkomplexumot is kihagyják, ahol széna, alma és bab vár exportra.
Los Angeles és Long Beach kikötőiben a teherhajók hetekig várnak a kikötőhelyre, majd váratlanul útnak indulnak sok esetben anélkül, hogy felvennék az exportra szánt árut.
A hajózási válságért nagyrészt a Covid-19 világjárvány tehető felelőssé.
Az otthon maradó amerikaiak ugyanis megtakarításaikat és a kormánytól kapott támogatásokat, valamint rengeteg szabadidejüket arra fordítják, hogy temérdek – amúgy felesleges – élelmiszert, játékot, elektronikai eszközt rendelnek az interneten. Az import iránti kereslet ezáltal túlterhelte az ellátási láncokat, és arra késztette a konténerszállító hajótársaságokat, hogy a Kína és a Los Angeles-i kikötő közötti legjövedelmezőbb útvonalakra összpontosítsanak, ennek pedig sok-sok egyéb kikötő esik áldozatul.
Azok a gazdák, akik vállalták, hogy az ünnepekre időben szállítanak gyümölcsöt, dióféléket és más termékeket, emiatt végül mégsem tudják tartani magukat a szerződésben foglalt határidőkhöz.
Az oaklandi kikötőben 2021 első kilenc hónapjában mindössze 679 hajó állt meg árut felvenni, szemben az egy évvel korábbi 959 hajóval"
- mondta Marilyn Sandifur szóvivő, bár a csökkenés egy részét a nagyobb hajók által szállított többletrakomány pótolta.
"Sokan számítanak a kiváló minőségű amerikai élelmiszeripari termékekre, és a tengerentúlon is van rájuk kereslet" - mondta Sandifur. "A kihívás az, hogy eljuttassuk őket oda."
A kaliforniai dióipar 2021 szeptemberében és októberében 47 százalékkal kevesebb héjas diót és 16 százalékkal kevesebb héj nélküli diót exportált, mint az előző évben - áll a California Walnut Board jelentésében.
A Don Barton kivitele októberben 75 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.