A mobiltelefonok sérülékenysége és a csúcskategóriás okostelefonok árának növekedése arra készteti a fogyasztókat, hogy olyan kiegészítőket vásároljanak, melyekkel megvédhetik készülékeiket a fizikai sérülésektől. Nem meglepő, hogy a legelterjedtebb mobiltelefon kiegészítők itthon a telefontokok, a védőfóliák és a töltők.
Nagyítóval sem találni olyan embert, aki ne védené mobilját valamilyen mobiltokkal; 10-ből 10 ember tesz így
- derül ki a MediaMarkt és a mobiltelefon kiegészítő specialista, Cellect közös online felméréséből, melyet nem reprezentatív módon, 1000 fő megkérdezésével állítottak össze 2020. decemberében.
A vezetékes és vezeték nélküli töltők és a védőfóliák is az okostelefonok elengedhetetlen tartozékaivá váltak. Előbbi tízből kilenc, utóbbi nyolc okostelefon alapfelszereltsége.
A technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a klasszikus kiegészítők mellett a vezeték nélküli mobiltelefon tartozékok, például a Bluetooth headsetek és aktivitásmérő eszközök növekvő népszerűsége az egyik legerősebb tendencia, amely a mobiltelefon kiegészítők piacát pörgeti. „Az okosórák kényelmi és egészség-támogató funkciói alapján egyre nélkülözhetetlenebbé válnak az okostelefont aktívan használók körében. Várható, hogy a 2021-es év ezen kiegészítők további előretörését fogja hozni."- elemezte a felmérés adatait Bíró Gyula, a mobiltelefon kiegészítőket forgalmazó cég, a Cellect Hungary Kft. ügyvezetője.
Már a járvány előtti időkben is megfigyelhető tendencia volt, hogy a vásárlók egyre tudatosabban, környezetbarát szempontokat is mérlegelve emeltek le egy-egy terméket a polcról, de a járványnak köszönhetően a fogyasztói tudatosság még tovább erősödött. Ezt támasztja alá a felmérés eredménye is; mobiltelefon tartozék választásakor a vásárlók döntését az ár (86 százalék) és a praktikum (55 százalék) mellett a környezetvédelem (33 százalék) határozza meg leginkább. A márka (30 százalék) és az ajánlás ereje (23 százalék) hátrébb sorolódik.
"Arra biztatjuk a vásárlóinkat, hogy kukába dobás helyett hozzák be áruházunkba a leselejtezett műszaki eszközeiket, mobiltelefon tartozékaikat. Mi ingyenesen biztosítjuk ezeknek az eszközöknek a törvényileg hatályos, környezetbarát selejtezését, vagy újrahasznosítását." - mondta Pöhacker Gábor, a MediaMarkt marketingvezetője.
A teszt során minden második válaszadó helyesen tudta, hogy egy 100 százalékban komposztálható tok a környezetben 6-24 hónap alatt bomlik el, míg teljesen műanyag alapú társa 200 évnél is tovább terhelheti a környezetet.
A vásárlók 70 százaléka egy hagyományos és egy környezetbarát tok esetén, azonos ár mellett a zöld tokot választaná, sőt, tízből három vásárló magasabb árat is hajlandó lenne fizetni a környezet védelméért.
Mivel a felmérés szerint átlagosan két évig használunk egy mobiltelefon tokot, így tényleg nem mindegy, hova kerül a leselejtezett védőeszköz.
Míg egy biológiailag lebomló telefontok esetében a kerti komposzt megoldást jelenthet a környezet megóvásához, addig a bonyolultabb mobiltelefon tartozékok kiiktatása már sokszor okozhat fejtörést a felhasználóknak. Pedig a válaszadók 92 százalékának fontos, vagy kiemelten fontos, hogy a mobiltelefon tartozékot életciklusa végén ugyanazon az értékesítési ponton gyűjtsék és hasznosítsák újra, ahol azt megvásárolták.