Egy vevőkből álló csoport tíz olyan weboldalt talált eddig, ahol hamis véleményeket, vásárlói visszajelzéseket árultak darabonként minimum 5 fontért, hogy pozitív értékelésekkel ösztönözzék a termékek iránti valós vevői érdeklődést. De a pénzösszeg mellett voltak, akik különböző árukat is elfogadtak kétes szolgálataikért cserében.
Az Amazon szóvivője így reagált a hírre:
Eltávolítjuk a hamis értékeléseket és fellépünk bárki ellen, aki részt vett a visszaélésben"
Mivel a vállalat óriási Marketplace weboldala lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy online értékesítsék termékeiket, így a vállalat számára fontos, hogy az általuk biztosított értékelési szolgáltatás, amely a termékeket minősíti, reprezentatív legyen. Ebből kiindulva a Which? által azonosított weboldalak ellen a vállalat megpróbál fellépni, mivel azok megsértették a vállalat Általános Szerződési Feltételeit.
A különböző weboldalokon árult hozzászólásokat csomagokban is meg lehetett vásárolni, 50 véleményérért akár 620 fontot (ez több mint 250 ezer forint) is elkértek, és volt, ahol ezer visszajelzésért 8 ezer fontot kellett fizetni. Mindemellett a hamis értékeléseket megírók akár kisebb pénzösszegeket, termékeket is beszerezhettek "munkájukért" cserébe, vagy egy hűségprogram keretein belül hozzájuthattak olyan különböző juttatásokhoz, mint gyerekjátékok és edzéshez szükséges felszerelések.
A BBC cikkéből az is kiderül, hogy ezek a weboldalak tanácsokat osztottak a véleményíróknak azzal kapcsolatban, hogy hogyan érdemes a kritikákat úgy megírni, hogy az Amazon gyanúját ne keltsék fel. Mindemellett különböző kritériumokat is állítottak, hogy ne lehessen a jutalmakat olyan könnyen megszerezni. Ilyen például az, hogy néhány honlap meghatározta az értékelés hosszússágát, de voltak, ahoé elvárták a hosszabb kommenteket fényképekkel kiegészítve.
A hamis és megtévesztő hozzászólásokat gyártó weboldalak népszerűségét az is jól tükrözi, hogy öt vizsgált vállalkozáshoz több, mint 702 ezer félrevezető komment köthető.
Natalie Hitchins, a Which? egyik részlegének vezetője elmondta:
Az Amazonnak és más online platformoknak többet kell tenniük annak érdekében, hogy proaktív módon megakadályozzák a hamis vélemények megjelenését a webhelyeiken illetve, hogy a vásárlók jobban megbízhassanak a különböző értékelésekben."
Az Amazon szóvivője ennek tekintetében rámutatott arra, hogy más technológiai cégekkel együttműködve próbálja kiszűrni a hamis hozzászólásokat. Hozzátette, hogy az online kereskedők egyedül nem képesek erre, ezért szükség van különböző szabályzásokra,
amit a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) tudna biztosítani.
Mivel az online vásárlás forgalma és népszerűsége a koronavírus-járvány miatt megnőtt, az Egyesült Királyság felelős hatósága vizsgálatot indított arról, hogy a különböző weboldalak hogyan észlelik és reagálnak a hamis és félrevezető véleményekre.
Továbbá a hatóság tavaly májusban arra figyelmeztettette a weboldalak tulajdonosait, hogy nem habozik intézkedni, ha az oldalak működése jogszabályokat sért.