Oroszország célja, hogy a közeljövőben az északi sarkvidéki útvonal fő kereskedelmi artéria lehessen. Moszkva arra számít, hogy az ott folyó teherszállítás mértéke 2024-ben már meghaladja a 80 millió tonnát évente.
Vlagyimir Putyin orosz elnök így nyilatkozott:
Oroszország építi a világ legerősebb jégtörő flottáját, beleértve az olyan óriásokat, mint a 'Leader', amilyet még soha senki sem épített."
A szóban forgó gigászi méretű és futurisztikus kinézetű Leader, hat évvel ezelőtt, csupán puszta művészi fotóillusztrációként tűnt fel a United Shipbuilding Corporation magazinjának címlapján. De ami eleinte drága álomnak tűnt, a hivatalos körökben érdeklődést váltott ki, és nem sokkal később az orosz kormány dollármilliárdokat mozgósított a hajó építéséhez.
A Leader. vagyis a Project 10510 jégtörő építését a Zvezda hajógyár kapta meg,
és a finanszírozásba a hatalmas orosz állami olajvállalat, a Rosneft is beszállt. Az előkészületek után, 2020-ban a gyár megkezdte a nukleáris hajtású vízi jármű építését, amely a tervek szerint 2027-ben indul útjára. A Leadert az Iceberg Bureau tervezte, és a világ legerősebb jégtörője lesz. A 209 méter hosszú és 47,7 méter széles behemót kapacitása 120 MW, sebessége pedig 22 csomó. A súly, amelyet elmozdítani képes, megközelíti a 69.700 tonnát. A hajót két RITM-400 reaktor hajtja.
Az orosz sarkvidéki flotta a világ legnagyobb és legerősebb nukleáris hajtású jégtörőit sorakoztatja fel. Más ilyen típusú hajók - a Sibir, az Ural és a Jakutia - még szintén fejlesztés, illetve építés alatt állnak.
Kattintson a képre, hogy lássa a gigászi hajókból álló nukleáris jégtörőflottát!
A tervek szerint a közeljövőben már a Leader és társai biztosítanák az északi tengeri útvonalat, függetlenül az időjárástól és a jégviszonyoktól, egész évben hajózható közlekedési zónává alakítva azt.