Kiderült, hogyan változott a bankszektor a világjárványban
![bank, banki, utalás, utal, e-bank, elektronikus fizetés, online, vásárlás, stock, stockfotó, illusztráció, illusztrációs](https://cdn.origo.hu/2023/12/GCu8EP8umXZQ0mfdCatK9XEXC4QPgtSpd_aOrzUBJgs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzBkNTYxNGMyYTRmZTRkM2E4NjA0MDVlMDdmZmE4ZTYy.webp)
A járvány idején bevezetett szigorú szabályozások miatt az európai bankok kénytelenek voltak digitalizálni folyamataikat. Ennek következtében 60 százalékuk új termékeket fejlesztett ki, hogy a korlátozások alatt is ki tudják szolgálni ügyfeleiket.
A megkérdezett bankok 80 százaléka azt tervezi, hogy rövid- és középtávon csak fiókjai kis részét fogja bezárni.
Mindezt annak ellenére, hogy 90 százalékuk arra számít, munkatársaik akár fele a világjárvány után is home office-ban fog dolgozni. Több mint 60 százalékuk agilis munkakörülményeket kíván teremteni egyes területeken vagy projektekben, ez pedig a jövőben a szektor bizonyos területein nagyban megváltoztathatja a munkaköröket.
Bár a válaszadók 90 százalékánál gyorsan és szinte teljes mértékben digitálisan lehet fogyasztói hitelt felvenni, a mesterséges intelligencia, vagy a blockchain technológiák bevezetésében a legtöbb bank nem tud komoly fejlődést felmutatni. Annak ellenére sem, hogy a munkatársak és a vállalati kultúra ellenállása a digitális átalakulással szemben lényegesen csökkent.
A legnagyobb akadályt továbbra is az elavult, rugalmatlan IT-infrastruktúrák jelentik.
A felmérés meglepő eredménye, hogy a válaszadók 92 százaléka többet akar befektetni a digitalizációba. Azt még nem tudni, hogy ezeket a befektetéseket miből fogják finanszírozni, mivel az informatikai költségvetések mintegy 70 százalékát már most is az üzleti működés fenntartására és a szabályozásoknak való megfelelésre fordítják.
Az ügyfélszerzésben tapasztalható erős verseny és az oligopol piaci helyzet ellenére (kisszámú cég működik a piacon, és az ágazatba való belépés korlátjai magasak), a válaszadók 81 százaléka továbbra is elsősorban a felhasználói felület javítására fókuszál, a termék-szakértői szerep és a technológiai szolgáltatás rovására.
Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere megállapította:
A legtöbb pénzintézet továbbra is kiszervezi a fizetési és a compliance folyamatok nagy részét, ez azonban nem segíti elő az üzleti modell átalakítását."
Hozzátette: "A bankoknak innovatív ajánlatokra és szolgáltatásokra kellene összpontosítaniuk, hiszen a pandémia során egyértelművé vált, hogy a távmunka és az ügyfelekkel való digitális interakció lehetséges. Hatékonyabban kellene felhasználniuk a járvány tapasztalatait."