Míg a boltok esetében csökkent, a szállítási ágazatban ugyanannyival nőtt a létszám. A webáruházi, logisztikai dolgozókat pedig nagyon meg kell fizetni, így nem csoda, hogy drága mulatság lett a házhoz szállítás.
2021-ben a növekedés tempóját nézve fékeztek a webáruházak, a korábbi évek 30-40 százalékos növekedése 17 százalékra esett vissza. A black friday napokkal teletűzdelt novemberben 0,9 százalék, az ajándékvásárlás csúcsidőszakának számító decemberben 4,2 százalékos mozgást jelzett a statisztika növekedési mutatója.
Végül 1333 milliárd forintos áruvásárlási forgalom alakult a neten, amely 11-12 százalék közötti részesedést jelent a teljes kiskereskedelemben
(az üzemanyagot nem számolva).
A kiugró havi csúcsokat nézve (black friday, vagy az ajándékvásárlási láz) két kép rajzolódik ki. Az egyik, hogy 150 milliárd forintos értékesítési csúcsokat közelítettek 2021-ben ezek a hónapok (március, november, december), a másik pedig, hogy jelentősen meghosszabbodtak a kiszállítási határidők a logisztikai, szállítási korlátok miatt, fékezve ezzel a webpiac növekedését. Ebben némileg szerepet játszhatott az is, hogy a lakosság 2021 második felében a sok korlátozás után, az otthonukból kimozdulva szívesen ment el végre az üzletekbe vásárolni.
Ez viszont csak webáruházak piaca, mellette ott vannak például a vendéglők, amelyek nagyot tekertek a kényszerű elviteles korlátozások idején. A pénzügyi statisztika szerint az internetes kártyaelfogadóhelyek száma 30 ezer felett (ebben persze a webáruházi vásárlások mellett egy sor szolgáltatás is benne van), és a vásárlások száma jócskán 100 millió felett jár.
Az internetes árurendelések kiszállítása a webpiac növekedése nyomán alaposan felpumpálta a logisztikai igényeket. A webáruházak és a hagyományos boltok tevékenysége sokszor összefonódik, és gyakori, hogy a hagyományos bolt nyit webáruházat, de az is előfordul, hogy a webáruházként indulók vágnak bele a hagyományos boltozásba, valamint vannak olyan üzletek is, amelyek saját webáruház nélkül szerződtek átvevőponttá.
Az átvevőpont logisztikai előnye, hogy csak azt kell odaszállítani, amit meg is rendelt a vásárló, így nincs fölösleges készlet, míg egy hagyományos bolt kénytelen széles választékot tartani, amiből nem biztos, hogy minden és gyorsan eladásra kerül.
A vevőnek pedig annyi előnye származik az átvevőpontos vásárlásból, hogy nem kell időt pazarolnia a válogatásra a boltban és a futárt sem kell várnia. A csomagautomata is hasonló műfaj, a piacvezetők a Magyar Posta és Foxpost, de ott liheg a nyakukban az eMAG is. Ennek előnye, hogy a személyzet nélküli helyszínről, a nap 24 órájában bármikor elhozható a webes portéka.
Bármilyen átvételi csatornát is választ a vásárló a neten, azért mindegyikhez kell a munkáskéz. Hiszen mind az átvevőpontosnál, mind a csomagpontnál össze kell készíteni az árut, bár azért némi szállítási és egyéb költséget megspórol a webáruház, mert ebben az esetben egy-egy fuvarral több vásárló rendelését juttathatja el. A legdrágább műfaj a házhozszállítás, ahol egyenként kell kiszállítani a rendeléseket, így nem véletlen, hogy többnyire külön szállítási költséget is felszámítanak, az átvevőpontos és a csomagpontos kiszállításokkal szemben. A jármű, a sofőr, a benzin, egyik sem olcsó mulatság manapság, sőt.
Míg a webáruházak egy része saját járműflottával és saját sofőrökkel dolgozik a (főként élelmiszerek) házhozszállításában, addig az iparcikkesek inkább futárszolgálatokat, fuvarozó cégeket vesznek igénybe. A legnagyobbak közé tartoznak a DHL, DPD, Express One, Gepárd, GLS, MPL és a Sprinter, a Magyar Posta mellett.
A boltokban a foglalkoztatottak száma a 2016-os 390 ezres csúcsról 2020-ra 370 ezer főre esett. Az elmúlt tíz esztendő során ilyen kevesen még nem dolgoztak az üzletekben, holott közben csúcsra futottak a vásárlások. 2021-ben 19 ezerrel kisebb volt a foglalkoztatottak száma, mint a járvány előtti 2019-ben, csökkent persze a boltok száma is eközben.
A szállítási ágazatban 2021 utolsó negyedévében 292 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, az egy évvel korábbinál 28 ezer fővel több. Mindez persze csak egy-egy ellentétes irányt jelent a két gazdasági ág foglalkoztatási körében, nem jelenti egy az egyben a keresztbe vándorlását a munkaerőnek, viszont
az utcán járva is szembetűnő a webáruházak és a futárszolgálatok megszaporodott járműparkja, valamint a kerékpáros futárok számának megugrása is.
A FoodPanda és a Wolt futárainak száma már tízezer körül járhat jelenleg és bizony, aki nagyon teker, az megkeresheti az egymilliós határt közelítő pénzt is.
Jól mutatja az üzletek logisztikai dolgozók iránti igényeit, hogy jócskán többet fizetnek a sofőröknek, raktári dolgozóknak, mint az eladótérben ügyködőknek. A sofőrök akár 700-800 ezer forint javadalmazást is kaphatnak, de a targoncás, vagy más raktári dolgozó is többet keres az eladótérinél, például az Aldinál a bolti dolgozó kezdő fizetése 377 ezer forint, míg egy raktári dolgozóé 413-502 ezer forint között mozog (műszakbeosztástól függően). A Kifli.hu raktári dolgozói, targoncavezetői pedig félmillió körüli havi bruttóval számolhatnak.