Origo: Milyen különlegességgel készült az Ügynökség az idei első BCEFW-re?
Bata-Jakab Zsófia: Az idei Budapest Central European Fashion több szempontból is megújult. Régi vágyunk vált valóra azzal, hogy
az eseményt a négy nagy nemzetközi divathetet megelőzve rendeztük meg,
és közel egy hónappal hamarabb mutattuk be a márkák legújabb kollekcióit. A divathét során több mint 30 magyar és régiós tervező alkotásait ismerhette meg a közönség bemutatók és kiállítások formájában úgy, hogy nemcsak a láthatóságukra, hanem az értékesítési lehetőségeik elősegítésére is kiemelten koncentráltunk.
Az előrehozott időpont egy teljesen új gondolkodást kívánt meg a tervezőktől, hiszen a szokásosnál hamarabb kellett elkészülniük a kollekciókkal"
annak érdekében, hogy a viszonteladók még a szezon elején, szinte a teljes beszerzési keretük felett rendelkezve tudják leadni a rendeléseiket.
Nagyon büszke vagyok a nálunk bemutatott márkákra, hogy sikeresen vették ezt a kihívást és mind hazai, mind régiós oldalon illusztris show-kon prezentáltak a 2022/23-as őszi-téli kollekciókból 10-10 összeállítást. Ebből adódóan kapta a rendezvény a BCEFW Pre-Fall Collection nevet, mellyel úgy vélem, hogy a tervezőket sikerült igazi versenyelőnybe hozni a nemzetközi nagykereskedelmi értékesítési lehetőségeik terén. Azt hiszem, bátran mondhatom, hogy felülmúltuk a korábbi évek sikereit, hiszen eközben a főváros ikonikus helyszíneire is kiköltöztünk.
Pénteken a Királyi Lovardában, szombaton és vasárnap pedig a Szépművészeti Múzeumban adtunk lehetőséget a kortárs magyar divat megismerésére a hazai és nemzetközi vendégeknek.
Elképesztő volt látni, ahogy a látogatókat is lenyűgözik Budapest emblematikus épületei. A múzeum terei és a kiállított műalkotások bárki számára inspirációt és motivációt adhattak, aki az esemény alkalmával a múzeumban fordult meg. Úgy gondolom, ez az esemény elindított minket egy úton, mivel nagyon fontos a meglévő kapcsolódások tudatos kiaknázása és további építése, hiszen a magyar turisztikai vonzerő fejlesztése közös célkitűzésünk.
A kollekciók bemutatói mellett milyen mellékprogramok várták az érdeklődőket?
A bemutatók mellett közel 20 divattematikájú program valósult meg fővárosunk különböző pontjain. Öröm volt látni, hogy Budapest igazi divatvárossá változott. Az érdeklődők ellátogathattak interaktív nyitott showroomokba, ahol személyesen a tervezők mutatták be legújabb alkotásaikat és meséltek a kollekcióik hátteréről. Ezentúl a márkák egyedülálló kedvezményekkel, egyedi ajánlatokkal és különleges meglepetésekkel készültek, így érdemes volt a tervezők rendezvényeit is nyomon követni. A side eventek keretében előadásokat és beszélgetéseket is hallgathattak, emellett tárlatvezetésen és kiállításon vehettek részt, illetve a pop-up vagy gardróbvásárok iránt érdeklődők számára is akadt program.
A tervezők mindent megtettek azért, hogy mindenki megtalálhassa a számára leginkább érdekes programot.
Mi aktív kommunikációval támogattuk a divathét sokszínű eseményeit, de volt olyan kerekasztal-beszélgetés, amelynek lebonyolításában például az Ügynökségünk vezérigazgató-helyettese és divatigazgatója, Forintos-Szűcs Anita moderátorként személyesen is részt vett.
A téma a 21. századi szépség volt, és olyan kérdéseket jártak körbe, mint a diverzitás és a pozitív testkép, nagy hangsúlyt fektetve arra is, hogy milyen formában jelennek meg ezek a fogalmak a divatipar és a divathetek világában. Ez egy nagyon fontos témakör szerintem jelenleg a szektorban, ugyanis napjainkban már nem csak a fiatalokra és a 36-os méreten aluliakra készítenek ruhákat.
Kik voltak a mostani Divathét sztárvendégei, és mik voltak az idei új kollekciók?
A 21 divatbemutatót élőben 2.500 látogató követte, köztük a nemzetközi sajtó neves képviselői közül az olasz, ukrán és lengyel Vogue, valamint a lengyel és szerb Elle munkatársai, illetve olyan híres véleményvezérek, mint Doina Ciobanu vagy Richard Biedul. A nemzetközi buyerek Oroszországból, Olaszországból és Azerbajdzsánból képviseltették magukat. De hogy hazai vonatkozású példákat is hozzak, a kifutón láthatta a közönség a korábban komoly modellkarriert felépítő
Epres Pannit, illetve olyan magyar hírességeket, mint Verrasztó Evelyn úszónő vagy Wolf Kati és Nagy Adri énekesnők.
Nemcsak a kísérő rendezvényeken, hanem a divatbemutatókon is megjelent a diverzitás és a pozitív testkép hangsúlyozása, minden show során kifutóra léptek plus size modellek is. Illetve fontosnak tartom azt is megemlíteni, hogy több márka számára jelentett jubileumi megjelenést a BCEFW. Volt olyan tervező, aki tizedik, míg más a huszonötödik évfordulóját ünnepelte az eseményen. Számomra mindig nagy öröm látni ezeket az eredményeket, hiszen már több éve és számos szezonon keresztül a saját szememmel is látom rendezvényeink és programjaink során a márkák fejlődését, valamint azt a rengeteg munkát, ami a kollekciók mögött van.
Milyen megjelenési lehetőséget kaptak ezúttal a magyar tervezők?
Idén szerettünk volna minél több lehetőséget biztosítani a tervezőknek, többek között ezért is szerveztük háromnaposra a divatbemutatókat.
A ruhamárkák mellett különféle kiegészítőket és ékszereket tervező brandek is bemutathatták tehetségüket,
így a magyar kortárs divat egyedi válogatását nyújtottuk hazai és nemzetközi vendégeinknek. A Fashion Street-en található Deák Palotában kiemelt kísérőprogramként öt, míg – a bemutatók helyszíneként is ismert – Szépművészeti Múzeumban hét hazai márka kiállítása volt megtekinthető. Fontos célkitűzésünk, hogy az iparág minél több szereplőjét támogassuk, és úgy gondolom, ezzel a megoldással ezt idén kiemelten teljesítettük. A háromnapos bemutatónak és a kiállításoknak köszönhetően rendkívül változatos alkotásoknak és márkáknak tudtunk esélyt adni a bemutatkozásra.
Mik voltak a tavaly őszi BCEFW tapasztalatai, amiket az idei februári esemény során hasznosítottak?
A korábbi évek tapasztalatai azt mutatták, érdemes korábbi időpontban megszerveznünk a BCEFW-t, még a nagy divathetek, vagyis New York, London, Milánó, Párizs előtt, amikor a nagykereskedők vásárlási lehetőségei nagyobbak.
Bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztunk, amikor elhatároztuk, hogy egy hónappal korábban valósítjuk meg a rendezvényt,
hiszen ösztönzőleg hatott a magyar márkák nemzetközi eladásaira, ami elsődleges célkitűzésünk volt. Immár kilencedik alkalommal valósítottuk meg a Budapest Central European Fashion Weeket és minden évben azon vagyunk, hogy lehetőségeinkhez mérten, ha csak egy kicsivel is, de felülmúljuk az előző divathetet. Az őszi BCEFW bemutatóinak két napon keresztül a Bálna Budapest épülete adott otthont. Ehhez képest idén szerettük volna, ha nagy múltú, turisztikai vonzerővel bíró épületekben vonulnának fel a modellek, így esett a választás a Szépművészeti Múzeumra, illetve a Királyi Lovardára. A visszajelzések alapján mindkét helyszín kiemelten tetszett a vendégeknek, emellett pedig
további újítás, hogy idén kettő nap helyett három napon keresztül zajlottak a legújabb kollekciók bemutatói.
Ami szintén cél volt, hogy tovább erősítsük a social media jelenlétünket is, aminek köszönhetően a TikTok-videóink közül van olyan, ami már közel 200 ezres nézettségnél tart és volt olyan show, amit több mint 150.000-en néztek élőben. Fontos számunkra, hogy ne csak a helyszínen, hanem távolról is minél nagyobb közönséghez tudjuk eljuttattatni a tervezők alkotásait.
Hazánkban még egyedinek számít, hogy a Metaverzumban is üzletet építettek fel. Milyen megfontolások mentén hozták ezt létre?
A tavalyi év második felében Ügynökségünk a digitális fejlődés új színterére lépett. Az új technológiai megoldásokat a Budapest Central European Fashion Week esetében már második alkalommal aknáztuk ki, ugyanis idén ismét
a Metaverzum digitális világában egy virtuálisan felépített üzlettel kínáltunk vásárlási lehetőséget és élményt az érdeklődők számára.
A magyar tervezői darabok itt egy kattintással közvetlenül elérhetővé és megvásárolhatóvá váltak a Budapest Select Concept Store oldalán. A Decentraland névre hallgató Metaverzum virtuális világnak jelenleg havonta körülbelül 300.000 aktív felhasználója van, naponta pedig 18.000. Megfigyelhető, hogy a nagy divatházak közül is egyre többen vannak jelen a piacon digitális kiegészítőkkel, ilyen például a Gucci, a Dolce&Gabbana vagy akár a Balenciaga. A digitális terjeszkedés pedig nem csak a luxusmárkákra jellemző, számos feltörekvő tervező, vagy olyan cégek, mint a Nike vagy az Adidas bejelentette már, hogy virtuális térhódításba kezd.
Külön kiemelném, hogy a megoldásunk Közép-Európa első metaverzumos virtuális showroomjának számít.
Azt gondolom, érdemes követnünk ezeket a digitális újításokat, hogy a legújabb platformokon tudjunk megjelenni a tervezőinkkel és munkáikkal.
Mit tekint a most lezajlott rendezvénysorozat legfontosabb eredményeinek?
Azt gondolom, az egyik legnagyobb eredmény, hogy már a helyszínen is több megrendelés érkezett, valamint elindultak a további értékesítési tárgyalások a nagykereskedők és a tervezők között. A stratégiai döntésünknek köszönhetően a BCEFW Pre-Fall Collection sikerei tovább erősítették a nálunk bemutató márkák nemzetközi divatipari pozícióját. Ahogy korábban már említettem, a divatbemutatókat élőben 2.500 látogató követte. A vendégeink a legkülönbözőbb országokból érkeztek, köztük Olaszországból, Ukrajnából, Lengyelországból, Szerbiából, Dubaiból, Oroszországból és Azerbajdzsánból.
Fontos kiemelnem, hogy a rendezvény előrehozott időpontjának köszönhetően a nemzetközi viszonteladók és forgalmazók még a teljes beszerzési keretük birtokában dönthettek a vásárlásról.
Nagy örömünkre a bemutatók iránt nemcsak a szakemberek érdeklődtek, a divatrajongók a kísérőrendezvények mellett a catwalk show-kat is szívesen látogatták.
A jegyértékesítésből befolyt közel egymillió forintot pedig idén is az Ökumenikus Segélyszervezet számára ajánlottuk fel.
Törekedtünk arra is, hogy a jövő divatipari reménységei, vagyis a szakoktatásban és felsőoktatásban részt vevő hallgatók is részei lehessenek az eseménynek, és szakmai tapasztalattal gazdagodhassanak. Végül összesen közel 100 tanuló és tanár érkezett a különböző intézményekből.
Mi lesz a következő jelentős esemény az Ügynökség életében?
Nem sok időnk marad a pihenésre, ugyanis február végén utazunk Olaszországba, a Milan Fashion Weekre, ahol ismét bemutatkozhatnak hazánk tehetséges tervezői legújabb kollekcióikkal. Reméljük, ott is hasonlóan pozitív fogadtatás övezi majd tervezőink munkáját, mint itt, Budapesten.