A bankok előzetes adatai szerint a hitelmoratóriumból visszatérő ügyfelek döntő része rendben törleszt. A money.hu körkérdésére válaszoló hitelintézetek szerint az előzetes várakozásaik igazolódtak be, továbbra is rendkívül alacsony azok száma, akik az automatikus moratórium lejárta után nem kezdték meg a kölcsönük törlesztését. A Budapest Bank, a CIB, a K&H és az UniCredit Bank is úgy nyilatkozott, hogy
a moratóriumból kikerült ügyfelek az előzetes várakozásokkal egyezően nem mutatnak jelentős mértékű késedelmet,
a portfólió stabil. A Takarékbank esetében néhány százalékponttal nőtt a késedelemben lévők aránya, a Gránit Banknál pedig csupán 1-2 folyószámlahitel esetén fordult elő az, hogy a moratóriumból kilépő ügyfelek nem tértek vissza a rendes törlesztéshez.
A Takarékbank várakozásai szerint maximum fél százalékponttal nő majd a 90 napon túl tartozók aránya február végén a moratóriumból kikerülők között, ám ebből nem következik az, hogy mennyivel nő majd a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) mulasztásokat nyilvántartó listájára továbbított adatmennyiség.
A szabályok értelmében ugyanis a korábban BAR-listaként emlegetett adósnyilvántartásba kerülésnek csak egyik feltétele az, hogy a tartozás 90 napon túl fennálljon. A másik feltétel az, hogy az adósok 90 napon túli mulasztásának összege meghaladja a mindenkori minimálbér összegét – emlékeztetnek a money.huszakértői. Ezzel kapcsolatban a Takarékbanknál arra hívták fel a figyelmet, hogy a mulasztó adósok egy része esetében a minimálbér januári 20 százalékkal, 200 ezer forintra történő növelése odázhatja el az adatok KHR-be továbbítását.
A szabályok értelmében, ha a tartozás akár csak egy hónapra is a minimálbér szintje alá csökken, újrakezdődik a 90 napos megfigyelési időszak.
A fentiek okán január és február hónapban a bankok nem tapasztaltak még szignifikáns növekedést a KHR-be továbbított adatok számában egy korábbi, még a moratórium előtti hónaphoz képest. A KHR listát is kezelő BISZ Központi Hitelinformációs (BISZ) Zrt. egyelőre csak a decemberi adatokat közölte, abban még a moratórium alatt megszokott csökkenés tapasztalható - a nyilvántartott mulasztások száma 2021-ben közel 10 százalékkal, 1,054 millióra csökkent. Ez azzal magyarázható, hogy a moratórium miatt új mulasztás nem került rögzítésre, ám a 21 hónapos általános moratórium alatt még a KHR-ben szereplő adósok egy része is törleszteni kezdett.
A következő hónapokban ugyanakkor minden bizonnyal emelkedni fog a mulasztások száma
– először azoknak adatai kerülnek be, akik már a moratórium indulása előtt is tartozással küzdöttek és a védernyő ideje alatt nem rendezték azt.
Bár a KHR lista növekedésével kapcsolatos várakozások továbbra is alacsonyak, a Takarékbank és aCofidis szakértői is arra hívják fel a figyelmet, hogy egyelőre koraivégleges prognózist felállítani a mulasztások alakulásáról. A következő hetekben, hónapokban ugyanis komoly kérdést jelenthet az, hogy az infláció milyen hatást gyakorol az adósok pénztárcájára. A kamatstop intézménye ugyan az érintettek jelentős részét tavasszal védi a pénzromlás miatt elindult kamatemelés hatásaitól, ám a mindennapi megélhetés drágulását ezek a családok is érzik. Ha pedig június végével a kamatstop megszűnik, a hirtelen, akár 20-25 százalékkal is megugró törlesztőrészlet újabb hullámot hozhat a nem fizetésben.
Szerencsére, a money.hu kérdésére válaszoló bankok szerint az adósok tisztában vannak azzal, hogy a kamatstop ezúttal nem olyan, mint a moratórium, a csökkentett részleteket a februári adatok szerint rendben fizetik az arra jogosultak.
Ami a moratórium utáni mulasztások típusát illeti, a bankok tapasztalata szerint
leginkább a fedezetlen hitelek, a személyi kölcsönök, áruhitelek és folyószámla hitelkeretek esetében mérhető az átlagnál komolyabb növekedés az elmaradt törlesztésben,
a lakáshitelek havi esedékes összegét sokkal pontosabban fizetik az adósok. Miután fogyasztási hiteleknél a kölcsön összeg és a törlesztőrészlet is alacsonyabb, itt hosszabb időnek kell eltelnie, amire a mulasztás összege eléri a minimálbér összegét.
A money.hu szakértői továbbra is azt javasolják a fizetési nehézségbe esők számára, hogy ne várják meg a KHR adattovábbítást, hanem a törlesztés elmaradását követően minél hamarabb keressék meg a hitelt nyújtó bankot.
A negatív adósnyilvántartásban ugyanis a tartozás teljes kifizetése után is minimum 1 évig ott szerepelnek majd a mulasztás adatai.
Ahogy az OTP Banknál emlékeztettek, ők – és természetesen a többi pénzintézet is - felkészült arra, hogy a moratóriumot követően további fizetéskönnyítési lehetőségeket kínáljon a fizetési nehézséggel küzdő ügyfélkör számára. Ilyen megoldás lehet például a törlesztőrészlet csökkentése, a futamidő meghosszabbítása, illetve ennek a kettőnek a kombinációja is.