Európa legnagyobb internetes kozmetikai és parfümáruház-lánca 2021-ben 35 százalékkal növelte forgalmát, így árbevétele 545 millió euróról 737 millió euróra emelkedett – ez mostani árfolyamon 262 milliárd forintnak felel meg. A szóban forgó üzletlánc
a Notino, amely 28 európai piacon működik, a világ legnagyobb szépségápolási márkáinak hivatalos partnere, összesen több mint 1500 márka 83 000 termékét értékesíti,
vevőinek száma meghaladja a 20 milliót, csak tavaly 4 millió új ügyfél vásárolt a webáruházban.
A 2008 óta Magyarországon is elérhető online boltról talán kevéssé közismert, hogy egy cseh alapítású cégről van szó, amit 2004-ben az akkor 21 éves Michal Zámec indított Brnóban. A Forbes.hu cikkéből kiderül, hogy a Notino azóta mutatott terjeszkedése és sikere Zámecet Csehország egyik legfiatalabb milliárdosává tette: a cseh LP-Live-cz listáján, ami a legfiatalabb cseh milliárdosokat szedte össze tavaly, a második helyre került. Zámec a cseh Forbes százas gazdaglistájára is több éve felfér: a legfrissebb, 2021-es rangsorban már 5 milliárd koronával a 65. helyen állt – egy év alatt 1,5 milliárd koronával gazdagodott.
A 2004-es első csehországi internetes boltnyitás után Zámec igen hamar léptéket váltott, szinte minden évben belépett egy új piacra.
Ma európai szinten is a szépségipar egyik legerősebb e-kereskedelmi szereplője – úgy, hogy földrajzilag valójában már rég kinőtte Európát, hiszen Oroszország legkeletibb pontjaira, például a Bering-tenger partjára, Anadirba is szállít.
2021-ben a cég teljes forgalma 16 millió megrendelésből és 77 millió eladott termékből jött össze – ez 22 millióval több mint egy évvel korábban. A tavalyi Black Friday-en egy nap alatt 182 000 megrendelést kaptak, és 570 000 terméket adtak el (átlagosan 6,5 terméket másodpercenként). Hasonlóan erős a karácsonyi szezon is: volt, hogy egy nap alatt 180 000 csomagot küldtek ki.
A Notino példája erősíti a tényt, hogy a cseh e-kereskedelmi piac a legerősebb a térségben. Nem a legnagyobb, de az egyik leggyorsabban növekvő, és amolyan iparági keltető: sok domináns európai e-kereskedő szülőhazája. A Growwwdigital egy nemrégiben készített elemzése szerint az egy főre jutó internetes boltok száma itt a legmagasabb: 2021-ban több mint 40 ezer, és csak 2020-ban 8000 új online üzlet nyitott. Évek óta átlagosan 10-15 százalékkal bővül, amin a pandémia csak még egyet dobott.
De vannak más példák is.
A Prágában alapított Alzát például aligha kell bemutatni, ez Csehország e-kereskedelmi óriása 37,3 milliárd koronás (540 milliárd forint) árbevétellel és 15 millió havi látogatóval.
Alapítója, a most 45 éves Aleš Zavoral a cseh Forbes szerint az ország 6. leggazdagabb embere, becsült vagyona 65 milliárd korona (943 milliárd forint). Kerüli a nyilvánosságot, de egy aprócska prágai üzletből felépített cégét és logóját ma a térségben mindenki jól ismeri – Csehország mellett a szomszédos Szlovákiában is piacvezető, 2016 óta Magyarországon is jelen van, a 3. legnagyobb online szereplő, amely tavaly automatás élelmiszerkiszállítással újított.
Cseh alapítású és egészen tavaly nyárig cseh tulajdonban volt a Mall Group is, mígnem a lengyel Allegro felvásárolta.
Egyre jelentősebb szereplő (a top ötben a cseh bevételi rangsorban) az idehaza Kifli.hu néven ismert Rohlik csoport is. Ez ma már Európa egyik vezető online élelmiszer-kiszállítási vállalkozása – 2014-ben alapította Tomáš Čupr. 2020-ban 300 millió eurót meghaladó árbevétele volt, három nemzetközi piacon több mint 750 000 ügyfelet szolgált ki, és folyamatos terjeszkedésben vannak.
A Kifli.hu ma már Európa egyik vezető online élelmiszer-kiszállítási vállalkozása:
És van még néhány kevésbé ismert szereplő mint az online lakberendezési bolt, a Michal Jirák és Václav Strupl alapította Bonami, ugyancsak cseh a parfümöket áruló Vivantis, és például a mesterséges intelligenciát alkalmazó okosfutár, a Dodo, amely Magyarországon mára a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált.
Öt magyar cég került fel a régió meghatározó e-kereskedőinek toplistájára, amelynek szereplői 1500 milliárd forintnyi árbevételt értek el - emeli ki a Világgazdaság írása. A 25 legnagyobb nemzetközi piaccal rendelkező cseh, magyar és szlovák e-kereskedelmi webáruház növekedésének üteme imponáló, a cégek 37 százalékos bővülést értek el egyetlen év alatt.
A Growww Digital 2021 végén elkészített régiós e-kereskedelmi webáruház rangsorában az öt magyar cég mellett a csaknem fele akkora lakosságszámú Szlovákiából öt szerepelt, a többi mind cseh vállalat.
Az öt magyar ranglistás cég, a Szállás.hu, a Biotech USA, a Playersroom, a Játéknet és az Alinda a teljes bevétel kevesebb mint 7 százalékát adta mintegy 100 milliárd forinttal.
A listát a cseh Alza vezeti, a 2020-as árbevételük már az 500 milliárd forintot is meghaladta. A második helyen 360 milliárd forintnyi árbevétellel a szintén cseh alapítású, de már a lengyel Allegro csoporthoz tartozó Mall Group áll.
Az e-kereskedelmi piac igen koncentrált: ez a két cég adta a teljes árbevétel 58 százalékát.
Az Alza a hagyományos üzletek árbevételével vetekedő teljesítményét Csehország mellett Szlovákiában, Magyarországon és Németországban érte el. A Growww Digitalnál úgy tekintenek az Alzára, mint a "közép- és kelet-európai Amazonra".
A csehek komolyan veszik az e-kereskedelmet. Várakozásaik szerint az e-kereskedelmi export nagyobb mértékben fog hozzájárulni az ország GDP-jéhez 2025-re, mint a Škoda autógyár. E várakozásokat támasztja alá, hogy több egymilliárd eurónál értékesebb, azaz unikornis vállalat is szerepel a listán.
A Growww Digital listáján hét gyorsan növekvő, exportban erős webáruházat is kiemeltek, akik előtt gyors nemzetközi bővülés áll. A listára két hazai e-kereskedő is felkerült: az Alinda.hu nagyon széles elektronikai- és háztartásiáru-választékával a régió több országában már jelen van, emellett az eOptika.hu szintén több országra kiterjedő kereskedelmet folytat.