A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Közegészségügyi kockázatokat hordozó fogfehérítők reklámjai miatt bírságolt a GVH

Fogfehérítő toll
Vágólapra másolva!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 22 milliós bírságot szabott ki a Brightwhite fogfehérítő forgalmazóira, amiért több hatósági tiltás ellenére is intenzíven és rengeteg szempontból jogsértően reklámozták a közegészségügyi kockázatokat hordozó termékcsaládot - írja közleményében a hivatal.
Vágólapra másolva!

A Gazdasági Versenyhivatal 2020 végén indított vizsgálatot a BrightWhite otthoni fogfehérítő rendszer forgalmazóival szemben, miután széles fogyasztói körben népszerűsítették a terméket annak ellenére, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ kitiltotta a forgalomból.

A szakhatóság megállapítása szerint ugyanis hiányos termékdokumentációja miatt nem kizárható, hogy a fogfehérítő az európai ágazati normák által tiltott anyagot tartalmaz, így egészségügyi kockázatokat hordozhat.

A GVH a vizsgálat során ideiglenesen megtiltotta a termék reklámozását, majd – miután a cégek új honlapon és termékregisztrációval tovább folytatták a hirdetését – tiltását általános módon kiterjesztette annak népszerűsítésére bármilyen elnevezéssel vagy közösségi regisztrációs számmal.

Képünk illusztráció! Forrás: Shutterstock

A nemzeti versenyhatóság most lezárult vizsgálata megállapította:

a fogfehérítő népszerűsítése összesen 11 különböző módon ütközött a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába, emellett ötféleképpen sértette meg a rá vonatkozó uniós ágazati szabályozást.

A cégek – amellett, hogy szakhatósági forgalmazási tilalom ellenére reklámozták a terméket – többek között nem tudták megfelelően igazolni az egészségre gyakorolt hatásaira, természetes hatóanyag-tartalmára, fehérítő képességére, peroxid- és biszfenol mentességre vonatkozó állításaikat; megtévesztően hirdettek piacelsőséget és egyoldalúan szűrték weboldalukon a negatív fogyasztói véleményeket.

A fogfehérítőt emellett jogsértő módon reklámozták burkoltan fizetett posztokban számos magyar influencer közreműködésével.

A versenyhatóság a jogsértésekért összesen több mint 22 millió forintra bírságolta a terméket forgalmazó két magyar és két szlovák vállalkozást. A döntés figyelembe vette egyebek mellett, hogy a cégek több szakmai és ágazati tájékoztatási követelményt is megsértettek, jogsértő magatartásukat pedig az erre vonatkozó hatósági döntéseket (az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet szakvéleményeit, a Nemzeti Népegészségügyi Központ forgalomból kitiltó határozatait és a GVH ideiglenes intézkedéseit) követően is folytatták.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!