Mosóczi László hangsúlyozta: az M44-es gyorsforgalmi út nettó 106,9 milliárd forint összegű fejlesztéssel megvalósuló, 32,2 kilométer hosszú, kétszer két forgalmi sávos utolsó szakasza várhatóan 2025 elejére készül el. Az államtitkár emlékeztetett: a több szakaszban megépülő M44-es út Lakitelektől a békési megyeszékhelyig már az autósok rendelkezésére áll, így jelenleg három megyét kapcsol össze.
A 2019 ősze óta átadott - együttesen 88 kilométeres - szakaszok nettó szerződéses értéke közel 250 milliárd forint volt. Kitért arra, hogy 2020 tavaszán kezdődött meg és várhatóan 2024-ig tart a Szentkirály és Lakitelek közötti 4,6 kilométer hosszúságú szakasz kivitelezése, kecskeméti visszakötéssel. Mosóczi László kiemelte: az M44-es több mint 125 kilométer hosszú főpályája és a közel 50 kilométernyi kapcsolódó főút mintegy 400 milliárd forintból épül meg az évtized közepére.
Az államtitkár szerint 2025-re valóra válik a békésiek régi álma, hiszen a négysávos M44-esen gyorsabban, kényelmesebben és biztonságosabban érhetik el a hazai és nemzetközi sztrádahálózat távolabbi elemeit is.
Jelezte, hogy
megkezdődtek a tárgyalások a román partnerrel közösen az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától Gyulán keresztül a partiumi Nagyszalontáig tartó folytatásáról is.
Mosóczi László szerint a magyarországi gyorsforgalmi hálózat kiterjedtsége, sűrűsége egyre inkább megfelel az emberek elvárásainak, a vállalkozások igényeinek. A 2010 után átadott útszakaszoknak köszönhetően már négysávos utakon lehet autózni Egerbe, Salgótarjánba, Sopronba, Szolnokra, Szombathelyre és Veszprémbe. A még hiányzó szakaszok, összeköttetések kialakítása Békéscsaba mellett Kaposvár és Zalaegerszeg felé is folyamatban vannak - ismertette.
Az államtitkár kiemelte:
a kormány szándéka, hogy bármelyik hazai településről mielőbb, 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út.
Néhány éven belül a hazai települések háromnegyedére, tízből kilenc magyar emberre lesz igaz, hogy félórás közelségben van egy négysávos úthoz - mondta. Földi László, Pest megye 12. számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselője elmondta: Nagykőrös és Kocsér térségének a gyorsforgalmi úthálózatba való bekötése a jövőt jelenti. Az elmúlt években Dél-Pest megye nagyon sokat fejlődött az útfejlesztés területén.
Tapasztalata szerint ennek már az eredménye is látszik, hiszen a gyorsforgalmi utak mentén lévő településeken egyre több a befektető. Szeberényi Gyula Tamás, Kecskemét alpolgármestere, Bács-Kiskun megye 2. számú választókerület fideszes országgyűlési képviselő-jelöltje kiemelte: az M44-es megépülése Magyarország és a környező országok kereskedelmi útvonalának korszerűségét garantálja, és egy nagy hálózatba köti a térséget.
Juhász Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) útfejlesztési igazgató-helyettese elmondta: az M44-es befejező szakasza csatlakozik majd a jelenleg már épülő Szentkirály és Lakitelek közötti, közel 5 kilométeres szakaszhoz. Az utolsó 32,2 kilométer hosszú szakasz Kecskemétig, az 5-ös számú főútig tart, ahol egy turbó körforgalom biztosítja majd a csatlakozást az M5-ös autópályával, a Kecskemét-Észak csomóponton keresztül.
A helyszínen kiosztott sajtóközlemény szerint
Nagykőrösig a keresztező országos utakat és földutakat az autóút felett, a 140-es számú Cegléd-Szeged vasútvonalat a tervezett autóút alatt vezetik át.
Az M44-es záró szakasza elérve a 441-es számú főutat, azt egy külön szintű csomópontban keresztezi majd. Ezt követően a nyomvonal Nagykőrös közigazgatási területén dél-, majd észak-keleti irányban halad mintegy 5 kilométeren keresztül, Szentkirály és Kocsér települések közigazgatási határát megközelítve, attól mintegy 600 méteres távolságban halad, és végül csatlakozik az épülő Szentkirály-Lakitelek szakaszhoz. Az M44-es gyorsforgalmi út első, Tiszakürt és Kondoros közötti 61 kilométeres szakaszát az új Körös-híddal 2019 októberében adták át. Ezt követte a Kondoros és Békéscsaba között megépült 17,6 kilométer hosszú szakasz, amelyet a Fürjesi úttal 2020 decemberében avattak fel. A harmadik eddig elkészült, Lakitelek és Tiszakürt között húzódó tíz kilométeres szakaszt az új Tisza-híddal pedig 2021 év végén adták át a forgalomnak.