"Jelentősen nőttek az olasz Bulgari eladásai az elmúlt napokban" – nyilatkozta Jean-Christophe Babin, az ékszerház vezérigazgatója.
A hirtelen vásárlási dömping valószínű okára a Columbia Egyetem Európai Intézetének igazgatója, Adam Tooze adott magyarázatot, szerinte ugyanis az emberek Moszkvában a hétvégén "pánikszerűen, tömegesen vásároltak be" olyan luxustermékekből, amelyeknek magas lehet a viszonteladói értékük, mivel miután az orosz valuta a múlt héten drasztikus zuhanásba kezdett, és tartanak annak további esésétől.
A rubel egyébként hétfőn további harminc százalékkal veszített értékéből.
Babin elmondta, hogy
a Bulgari valószínűleg emelni fogja az árakat, hogy kompenzálja az orosz valuta zuhanását.
„Nem veszíthetünk pénzt azon, amit eladunk, így kénytelenek leszünk az árakat kiigazítani."
Az arany és az ékszerek a befektetők hagyományos értékmegőrzői a zavaros időkben. A biztonságos menedéknek számító arany ára idén több mint 5 százalékkal emelkedett a piacon. A luxuskategóriájú, újraértékesített órák piaca szintén fellendülőben van, jelentette a Business of Fashion januárban.
Törökországban, ahol a líra a dollárral szembeni értékének több mint felét veszítette el 2020 óta, az emberek értékmegőrzésként csúcskategóriás elektronikai cikkeket, például Apple-termékeket vásároltak
- jelentette a Reuters novemberben.
Míg a nyugati vállalatok - mint például a fogyasztási cikkek óriásai, az Apple és a Nike - gyorsan kivonultak vagy felfüggesztették az oroszországi üzleti tevékenységüket, addig a luxusmárkák eladásai, amelyek nem tartoznak az Európai Unió szankcióinak hatálya alá, rekordméreteket öltenek.
Mi a kereslet kielégítése érdekében vagyunk Oroszországban, nem feladatunk a politikai véleménynyilvánítás és állásfoglalás"
- mondta Babin. "Sok olyan országban is vannak érdekeltségeink, ahol bizonytalan és feszültségekkel teli időszakok vannak."
A luxusmárkák számára azonban logisztikailag nehezebbé válhat az oroszországi működés,
mivel a nyugati országok kizártak egyes bankokat a nemzetközi SWIFT bankrendszerből.
A világ legnagyobb hajózási társaságai - köztük a Maersk, az MSC és a CMA CGM - szintén felfüggesztették az Oroszországba irányuló és onnan induló konténerszállításokat. Számos ország, köztük az Egyesült Államok és az Európai Unió országai is lezárták Oroszországgal szembeni légterüket.
Oroszország a globális luxuspiac mintegy 5 százalékát teszi ki a Vogue Business szerint, a Bernstein Research adataira hivatkozva.