Habár a döbbenetes méreteket öltő áremelkedést a szigetországban mindenhol megérzik, ennek eloszlása sok esetben nagyon egyenlőtlen. A Sky News a Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS) adataira támaszkodva kiderítette, hogy a nők az olyan kategóriákban, mint a ruházati cikkek és a tisztálkodási szerek, nagyobb áremelkedéssel szembesülnek férfitársaiknál.
A Sky News bizonyítékul felhozza a hivatal összesítését:
míg a női ruházati cikkek ára az elmúlt öt évben 37 százalékkal, a férfi ruházati cikkeké csupán 25 százalékkal nőtt.
Ezzel összefüggésben viszont a jövedelmek 2017 óta jóval kisebb mértékben, csak 20 százalékkal emelkedtek.
Mi a helyzet az egyéb női divatcikkek esetében? A kiegészítők vonatkozásában már nem rajzolható ki ilyen egyértelmű kép. Amíg - például - a nyakláncok öt év alatt olcsóbbak lettek, a táskákhoz 34 százalékkal drágábban juthatnak hozzá a britek.
A hagyományosan a nők által vásárolt piperecikkeknél is kiugró infláció tapasztalható. A körömlakk és a parfüm egyaránt több mint 40 százalékkal kerül többe, mint öt évvel ezelőtt.
Tény, hogy az emelkedő anyagköltségek és az ellátási lánc szűk keresztmetszetei miatt minden ruházati cikk drágult, ahogy az is igaz, hogy a nőket ez sokkal rosszabbul érinti. De mi állhat ennek hátterében?
Anita Balchandani, a McKinsey tanácsadó cég vezető partnere szerint az ok pofonegyszerű: a koronavírus évei alatt az emberek ritkábban mozdultak ki otthonról, kevesebbet találkoztak ismerőseikkel. Most viszont a bezártság után a nők igénylik, hogy kiöltözhessenek.
Így
a kiskereskedők a vásárlók elvesztése nélkül szinte bármeddig emelhetik áraikat.
A felmérés során kiderült az is, hogy a farmer az egyik legnépszerűbb viselet a világjárvány miatti korlátozások feloldása óta. Ezek mintegy 80 százalékkal kerülnek többe, mint 2017-ben.
A divatiparról az is kiderült, hogy
a luxusszektorban az infláció több mint 25-ször magasabb, mint a tömegpiacon.
Az ilyen termékeket gyártó cégek ugyanis ezzel tudták ellensúlyozni a nyersanyagok áremelkedését, így pedig még exkluzívabbá válhattak.
Az emelkedő üzemanyag- és élelmiszerárak miatt azonban előbb-utóbb a divatcikkek iránt is csökkenni fog a kereslet. A McKinsey tanácsadó cég partnere szerint a tömegmárkákat vásárló emberek figyelmét és döntéseit a más ágazatokban, más cikkeknél tapasztalható áremelkedések fogják meghatározni. A fogyasztói hangulat az Egyesült Királyságban mostanra már visszaesett arra a szintre, ahol a zárlat kezdetén volt.