A hatalmas, úszó „acélparkolók", vagyis a gépjárműveket szállító teherhajók sokkal veszélyesebbek, mint azt korábban a biztosítótársaságok gondolták. Olyannyira, hogy az Allianz szerint az autószállító balesetek ma már a szektor egyik fő kárforrásának számítanak – írja a gCaptain. Legutóbb két hónapja gyulladt ki és süllyedt el egy teherhajó az Atlanti-óceánon, melyek a Volkswagen mintegy 4000 járművét szállították.
Az Allianz frissen közzétett jelentéséből kiderül, hogy az autószállító hajók fedélzetén keletkezett tűzesetek az elmúlt évtizedben váltak a veszteségek fő okozójává. Sok esetben ugyanis a teljes rakomány és a hajó is odaveszett a balesetekben.
A kockázat pedig hatalmas, tekintve, hogy a legnagyobb ilyen hajók akár 8000 járművet is szállíthatnak, és hajlamosak a stabilitási problémákra, illetve a tűzesetekre
– mondta Justus Heinrich, az AGCS szakértője. Hozzátette, ezek a balesetek nagyon összetett és költséges eljárásokat vonnak maguk után.
Az elmúlt időszak legsúlyosabb ilyen balesete a Felicity Ace elsüllyedése volt. A hatalmas teherszállító hajó több ezer luxusautó koporsojává vált. Olyan márkák járműveit vitte, mint a Porsche, az Audi vagy a Lamborghini. Erről az alábbi cikkében írt az Origo:
A kár értéke óriási volt, mintegy 438 millió dollár értékű rakomány veszett oda.
Az Allianz jelentése hangsúlyozta, hogy a nyitott fedélzetek megkönnyítik a tűz gyors terjedését, miközben a víz beáramlása befolyásolja a hajók stabilitását. Ráadásul a hajók a kikötőkben rövid átfutási időkkel közlekednek, és komoly piaci nyomás alatt állnak.
Ez pedig azt eredményezheti, hogy a teherhajók úgy indulnak el, hogy a legénység nem mindig végez el azokon minden szükséges óvintézkedést
– tette hozzá a jelentés.
Végül a cég megemlíti, hogy az elektromos járművek további tűzveszélyt jelentenek. Kutatások ugyanis már kimutatták, hogy a hajók vízpermetező rendszerei önmagukban nem elég hatékonyak az elektromos járművekben keletkező tűz eloltásához. Ez pedig tovább növeli a hatalmas szálíltóhajók jelentettek kockázatokat. A fent említett Felicity Ace-katasztrófánál ez a kockázat élesben is megmutatkozott: a mentést hátráltatta, hogy a fedélzeten szállított elektromos autók lítiom-ion akkumulátrai sorra begyulladtak, és csak speciális eszközökkel tudták oltani az így táplált tüzet.