A borravaló vagy szervízdíj körüli kultúra jelentősen eltérhet egyes országokban, és ez turistaként akár komoly problémát jelenthet, ha valaki nem akar udvariatlan lenni a helyi vendéglátókkal. Alapvetően megkönnyíti a fogyasztók helyzetét, ha az éttermek beépítik a számlába a szervízdíjat, azonban a plusz tétel akár felháborító is lehet, ha egyenesen szörnyű volt a kiszolgálás.
Ez a probléma merült most fel Indiában, ahol a kormány a múlt héten tárgyalásokat kezdett az ország éttermeinek képviselőivel.
A cél az lenne, hogy megoldást találjanak a borravalók problémájára – írja a BBC tudósítása.
Sok indiai vendéglátóhelyen ugyanis akkor is felszámolnak 10 százalékos szervízdíjat, ha a vendég kifejezetten közli, hogy nem elégedett az étellel vagy a felszolgálással. Ez pedig azért került a figyelem középpontjába az országban, mert eddig a borravaló csupán opcionális volt. Ha a vendég elégedett volt, akkor általában a végösszeg 5-10 százalékát adta borravalóként. Az elmúlt időszakban viszont egyre több étterem kezdte el beépíteni a szervízdíjat a számlába, függetlenül a vendégek elégedettségétől.
A BBC által megkérdezett étteremtulajdonosok szerint két alapvető oka van az újabb eljárásnak. Az egyik, hogy
a szervízdíjat ne csupán a pincérek kapják meg, „zsebből zsebbe", hanem azt el lehessen osztani olyan dolgozók között is, akik nem érintkeznek közvetlenül a vendégekkel
– szakácsok, mosogatók, takarítók stb. A másik ok, hogy az indiaiak nem túlságosan bőkezűek a borravalók tekintetében – ez utóbbi állítást egyébként vitatta a BBC-nek nyilatkozó étteremkritikus.
Indiában a borravaló kultúrája Nyugatról terjedt el, és máig fontos részét képezi az éttermi dolgozók fizetésének.
Olyannyira, hogy az 1950-60-as években voltak olyan vendéglátóhelyek, melyek egyáltalán nem is fizettek munkabért a pincéreknek, és elvárták, hogy a borravalókból éljenek meg.
Mára azonban az a sajátos helyzet állt elő, hogy miközben az indiai éttermi szektor mérete elérte az 55 milliárd dolláros szintet, az ágazat dolgozóinak jelentős része továbbra is nagyon alacsony fizetéseket visz haza – még akkor is, ha sztár éttermekben dolgoznak.
Az indiai kormány pedig ragaszkodik ahhoz a véleményéhez, hogy a szervízdíj kizárólag önkéntes lehet. 2017-ben az állam ki is adott egy iránymutatást, amely közölte, a fogyasztóknak kizárólag az étlapon szereplő összeget (beleértve az adókat is) lehet kiszámlázni.
Vagyis minden egyéb összeg felszámolása (így a kötelező szervízdíj is) etikátlan üzleti magatartásnak minősül.
A borravalók tehát várhatóan a jövőben is fontos részét képezik majd az indiai vendéglátásnak, azonban nem kizárt, hogy még tovább fokozódnak majd a feszültségek a különböző gyakorlatok körül.