Az elektromos autók globális terjedése egyre nagyobb feszültséget okoz a fémek piacán. A bányák ugyanis egyre kevésbé tudják kiszolgálni a gyártók fémigényét. Ez pedig hosszú távon súlyos gondokat is okozhat – írja az Oilprice.com.
Az akkumulátorok gyártása során az egyik legfontosabb fémnek a kobalt számít.
Ez pedig már önmagában is probléma, tekintve, hogy a világ kobaltkínálatának jelentős részét a Kongói Demokratikus Köztársaság adja. Egy olyan állam, amely folyamatos politikai és gazdasági instabilitástól szenved.
A második helyen Oroszország áll, ahol épp a háború bénítja a kobaltkereskedelmet. Vagyis az akkumulátorgyártás egyre nagyobb nyomás alatt van.
Nem meglepő, hogy hatalmas verseny kezd kialakulni a kobaltért. A China Molybdenum nevű kínai bányaóriás például nemrég jelentette be, hogy 1,8 milliárd dollárt fordít bányászati projektekre a Kongói Demokratikus Köztársaságban.
Ha pedig ez megvalósul, akkor a kínai vállalat önmagában jelentős szereplővé válik a nemzetközi kobaltpiacon.
A kobalt mellett a lítium iránti növekvő kereslet is komoly gondokat okozhat. Itt azonban helyi nehézségek is mutatkoznak. Kalifornia állam például nemrég vetett ki új adót a lítiumra, ami igencsak megosztotta a szakembereket. Egyesek szerint az állam ezzel megnehezíti a helyi bányacégek helyzetét. Mások viszont úgy számolnak, hogy ha csökken a lítium importja, akkor a helyi bányászok kedvezőbb versenyhelyzetbe kerülhetnek – végső soron támogatva ezzel a regionális gazdaságot.
Az optimisták emellett azzal számolnak, hogy az új adó a rövidtávú nehézségek mellett csökkentheti a kiszolgáltatottságot a kínai lítium-beszállítóktól, vagyis akár vissza is foghatja a lítiumion-akkumulátárok gyártási költségeit.
A nagy autógyártók viszont egyelőre nincsenek könnyű helyzetben.
Például idén júniusban a General Motors bejelentette, hogy az elektromos autók felé történő elmozdulását támogatva 71 millió dollárt fordít egy új üzem építésére, Dél-Kaliforniában. Egyelőre viszont nagy kérdés, hogy a nyersanyagpiac változásai mennyiben fogják majd vissza ezeket a fejlesztéseket a közeljövőben.