Az Egyesült Államokban a csokoládé kiskereskedelmi eladási volumene az elmúlt néhány hónapban 2-3 százalékkal csökkent, mivel
az árak drasztikus mértékben elszabadultak
- nyilatkozta Melissa Poole, a Hershey's csokigyár befektetői kapcsolatokért felelős alelnöke a Reutersnek. Poole az év hátralévő időszakára további vásárláscsökkenést, keresletvisszaesést jósol.
A Reutershez eljutott információk szerint a koronavírus járvány lecsengő hónapjaiban a csokoládék - más fogyasztási cikkekkel együtt - még nagyon kelendőek voltak, köszönhetően a kormányzati támogatásoknak.
Napjainkban azonban a csokoládékat gyártó óriásvállalatok észrevehető változást tapasztalnak a vásárlói attitűdben, szokásokban.
Egy szembetűnő példa:
a vásárlók inkább választják a boltok pénztárainál kínált kisebb csokiszeleteket,
ahelyett, hogy nagyobb mennyiségben vásárolnának a boltok polcairól.
Egy chicagói székhelyű piackutató cég szerint a csokoládétermékek eladott mennyisége az Egyesült Államokban 1,5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, miközben az árak 8,2 százalékkal emelkedtek.
A Hershey's a csokidobozok méretének csökkentésével, és az árak változatlanul hagyásával igyekszik megtartani a vásárlóit - ez az úgynevezett "zsugorítás" -, így tehát végeredményben valóban kevesebb csokoládéhoz juthatnak a korábbi árért az édesszájúak.
A zsugorítás a kakaó iránti keresletre is jelentős hatással van,
még abban az esetben is, ha az eladási mennyiségek változatlanok maradnak. A csokoládégyártók eredetileg arra számítottak, hogy a kakaó iránti kereslet idén mintegy 2,5 százalékkal nőni fog, ehelyett most mindössze 1 százalékos növekedést látnak. Ez az orosz-ukrán háború elhúzódása esetén akár stagnálásra is visszaeshet a szakértők szerint.